RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gigant-fly fra Airbus snart klart

Sist oppdatert:
Med sin A380-maskin håper Airbus å bremse, eller stoppe, den tilnærmede monopolsituasjonen konkurrenten Boeing har hatt med sin 747-maskin.

Arbeiderne jobber nå på spreng for å få ferdig prototypen av superjumboen, som skal offisielt vises fram førstkommende tirsdag, 18. januar. Til presentasjonen kommer blant andre Frankrikes president Jacques Chirac og flere andre europeiske toppledere.

På bilder ser vi en arbeider som utfører testing og sjekk på prototypen, som står parkert på flyplassen i Blagnac, nær Toulouse sørvest i Frankrike.

På Airbus sine egne nettsider står det at A380 er utviklet og designet i tett samarbeid med store flyselskap, flyplasser og luftfartsmyndigheter, og at «den 555 seter store A380 er det mest avanserte, rommeligste og mest effektive fly man kan tenke seg.» De første A380 skal etter planen settes i drift neste år, og skal kunne frakte 555 mennesker 15.000 kilometer.

Med A380 håper Airbus å bremse, eller stoppe, den tilnærmede monopol-situasjonen konkurrenten Boeing har hatt i flere tiår, med sin 747-maskiner. Dette gjelder både som passasjerfly, og som fraktefly.

Frakteflyversjonen - A380F - har en rekkevidde på 10.080 kilometer, og har en lastekapasitet på rundt 148 tonn, melder AP. Til sammenligning har hovedkonkurrenten, Boeing 747, en rekkevidde på i underkant av 5000 kilometer, og i underkant av 110 tonns lastekapasitet.

Sammenligningen er gjort av Norman Black i United Parcel Service - et selskap som nylig har underskrevet en kontrakt på ti A380-maskiner. Selskapet har til nå i all hovedsak benyttet Boeing 747-maskiner til sine fraktoppdrag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere