*Nettavisen* Nyheter.

Her er meldingene fra Air France-flyet

Foto: Eurococpit

Autopiloten kan ha fått feil signaler og ført til at sideroret ble revet av, mener luftfartsekspert.

15.06.09 08:39

En tjenestemann med kjennskap til den franske granskningen av Air France-ulykken, opplyser at Airbus A330-maskinen hadde problemer med en sikkerhetsanordning tilknyttet sideroret, melder nyhetsbyrået AP.

Flyet sendte ut 24 feilmeldinger like før A330-maskinen forsvant sporløst.

Sideroret er lokalisert helt bakerst på halepartiet og er en bevegelig rorflate som er vertikalt hengslet til vertikalstabilisatoren på fly. Flyet har en sikkerhetsanordning som begrenser bevegeligheten til sideroret, men feilmeldingene fra Air France-flyet tyder på at dette systemet sviktet.

- Hvis jeg fikk den feilen undervis på en flyging, så betyr det ingenting for mine operasjoner. Så selv om den skulle være defekt, så er ikke det kritisk alene. Når jeg vanligvis flyr så bruker jeg knapt sideroret, kanskje under sidevindslanding, sier tidligere leder for Norsk Flygerforbund, Jan Dieset, til Nettavisen.

- Det som man kan spekulere på er at man har mistet sideroret, legger han til.

Men ifølge Dieset skal flyet kunne holde seg i luften til tross for tap av sideroret. Sideroret betjenes av piloten gjennom siderorspedaler, og Dieset sier det ikke finnes noen grunn til at piloten skulle ha justert sideroret.

Utslag på sideroret
Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, sier at autopiloten kan ha fått feil signaler, som igjen kan ha ført til at sideroret har fått utslag.

- Min teori holder jeg fortsatt ved lags. Problemet er at det var ekstremvær. De har så vidt jeg vet flydd gjennom tre kraftige tordenvær. Det er konstatert at en av de vertikale vindstrømningene var på 180 kilometer i timen og da får du enorme krefter. Flyet tåler det utroligste, men mangler du noen styremuligheter på flyet, så gjør ikke dette situasjonen noe bedre. Jeg er helt enig i at man klarer å holde flyet i luften uten sideroret under normale værforhold, sier Hesthammer til Nettavisen.

Les også: - De omkomne ble funnet nakne

- Det var meldt om problemer med styresystemet og det som jeg lurer litt på er om de har fått en «rudder hardover» – et fullt utslag på sideroret.

- Datamaskinene kan ha fått instruks om å gi fullt sideror for å holde flyet vannrett, og så har dette kombinert med kraftig turbulens resultert i at sideroret har falt av. Sideroret tåler ikke fullt utslag på vanlig marshastighet. I den farten der trenger man bare noen veldig små utslag, én grad eller to, sier Hesthammer, som påpeker at dette er kun spekulasjoner.

Defekte hastighetsmålere
Ifølge feilmeldingene fra Air France 447 skal flyets hastighetsmålere ha vært defekte, noe som eventuelt kan skje ved at hastighetssensorene iser. Dermed kan flyet ha holdt feil hastighet like før ulykken inntraff. Dette kan også ha påvirket justeringen av sideroret dersom det ble brukt.

- Alt henger jo sammen. Hvis hastighetssensoren har vist for lav hastighet, så vil jo sideroret få større utslag enn ved høy hastighet, sier han.

- En annen ting er hvis du treffer turbulens med feil hastighet, så kan man steile flyet, sier Hesthammer.

228 mennesker omkom i ulykken 1. jun. Air France 447 var på vei fra Rio de Janeiro til Paris da det uten forvarsel forsvant. Så langt har letemannskaper funnet 49 omkomne drivende i Atlanterhavet.


Les også: Likene på vei til DNA-testing

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.