Her er skrekkbildet

Foto: Private

Flymotoren kan ha eksplodert som følge av slitasje eller en konstruksjonsfeil, mener ekspert.

08.11.10 09:18

Det australske flyselskapet Qantas har satt alle sine seks Airbus-maskiner på bakken etter at ett av selskapets A380-fly måtte gjennomføre en nødlanding på grunn av motorproblemer. Torsdag ettermiddag opplyser Singapore Airlines at de også setter sine Airbus-maskiner på bakken.

Qantas’ flyavgang QF32 fra Singapore til Sydney opplevde en motorsvikt kort tid etter takeoff klokken 04.00 norsk tid natt til torsdag. Passasjerer forteller om høye eksplosjonslyder og flammer og røyk som kom ut av den ene motoren. I tillegg har store deler av den ene jetmotoren løsnet under flyging og landet på bakken.

- Vi har hatt en omfattende motorsvikt, sier administrerende direktør i Qantas, Alan Joyce, melder BBC.

En av dem som satt om bord på flyet var Ulf Waschbusch.

- Det er vel noe av det mest skremmende du kan se om bord på et fly, sier sier Waschbusch i et intervju med australske 4BC.

Ulf Waschbusch gledet seg til å besøke Australia for første gang og fly med verdens største passasjerfly. Kort tid etter avgang hørte han et smell og så ut av vinduet.

- Jeg satt på venstre side av flyet. Fem minutter etter avgang hørte jeg en «bang»-lyd på min venstre side og jeg så ut av vinduet. Der så jeg små biter som løsnet fra vingen. Det er vel noe av det mest skremmende du kan se om bord på et fly, antar jeg, sier Waschbusch

Waschbusch forteller at kapteinen over høyttaleren fortalte at de hadde hatt en hendelse som gjorde at motor nummer to måtte stenges av.

Til tross for den avstengte motoren, den ødelagte vingen og drivstoff som måtte dumpes, var det lite passasjerene fikk merke av dramaet.

- Flyet var likevel veldig stabilt, forteller Waschbusch.

- Det var ingen panikk
- Hvordan var stemningen om bord da dette skjedde? spør 4BC-reporter Michael Smith i intervjuet.

- Det var ingen panikk i det hele tatt. Kapteinen og personalet om bord bidro til dette, sier Wascbusch på telefon fra flyplassen i Singapore.

Der parkerte flyet i enden av rullebanen etter nødlandingen.

- Nå venter vi på nærmere beskjed, sier Waschbusch, som likevel håper å komme seg til Australia, men neppe med Airbus A380. Flyselskapet Qantas har nemlig innstilt alle flygninger med dette gigantflyet etter dramet over Singapore.

- Jeg er fortsatt skjelven, men jeg har det fint, sier Waschbusch til 4BC.

- Eksplosjon i motoren
Flyselskapet har ennå ikke kommentert årsaken til motorsvikten, men flyekspert Tomas Hesthammer mener det kan være snakk om en eksplosjon.

- Det jeg tror har skjedd er at det har vært eksplosjon i motoren. Det er sannsynligvis en motorfeil som har ført til at deler har løsnet. Og i og med at passasjerene hørte disse smellene, så kan det tyde på en eksplosjon. Selvsagt er dette alvorlig, men det kan normalt fly videre med flyets piloter og flyets systemer uten problem, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- Her er det noe som ikke har vært helt riktig, så spørs det da hva feilen har vært. Kanskje det er slitasjedeler som har røket, eller en konstruksjonsfeil. Man kan ikke utelukke noen ting på dette stadiet. Det er derfor Qantas setter alle A380-flyene på bakken, sier han.

Det var 433 passasjerer og 26 besetningsmedlemmer om bord i Airbus-maskinen da flyet ble rammet av motorsvikt. Ingen ble skadd som følge av hendelsen.

Rammer omdømmet
Det australske flyselskapet Qantas har en svært god sikkerhetshistorikk med få ulykker. Derfor kan denne hendelsen ramme flyselskapets gode omdømme.

- Når noe sånt skjer med et flyselskap, så vil det alltid sette i gang spekulasjoner og rykter rundt dette. Men jeg mener det ikke er noen grunn til å tvile på Qantas’ kvalitet. Qantas-sjefen var tidlig ute med å parkere hele flåten med A380 på bakken, som betyr at de tar dette alvorlig, sier Hesthammer.

Granskere fra Airbus i Frankrike er på vei til Singapore for å undersøke motoren, som er laget av Rolls-Royce.

Hesthammer mener flypassasjerer ikke skal bekymre seg unødvendig som følge av hendelsen i Singapore.

- Det er svært sjeldent noe sånt skjer når du tenker på hvor mange flybevegelser det er i verden hver dag. Det er «one in a million», sier han.

Uproblematisk
Og når først uhellet er ute, skal en Airbus-maskin uten problem klare å lande på bakken.

- Et firemotors fly skal uten problem klare å fly på tre motorer. Alt tyder på at de fløy tilbake og gjennomførte en helt udramatisk landing, sier Hesthammer.

Utbruddet av den indonesiske vulkanen Merapi har forårsaket flere flyinnstillinger i området som følge av askeskyer. Men Qantas har ikke ønsket å kommentere om vulkanaske kan ha forårsaket motorsvikten.

Mistet to jetmotorer
Hesthammer forteller at det har vært lignende hendelser med store fly tidligere.

- Det har det absolutt. Det har vært tilfeller med jumbojet hvor man rett og slett har mistet den ene motoren fysisk, sier han. Pilotene klarte likevel å gjennomføre en trygg landing.

Men det har også vært tilfeller hvor en Boeing 747 har mistet to motorer. Da var det et fraktfly som styrtet ned i to boligblokker utenfor Amsterdam. Fire besetningsmedlemmer og 47 personer på bakken omkom i ulykken som skjedde i oktober 1992.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.