RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er Sveriges dødsveier

Foto: Motormännen (Motormännen)
Sist oppdatert:
Se opp for et nytt skilt langs svenske veier. Det viser at veien du kjører på er livsfarlig.

NAFs søsterorganisasjon i Sverige, Motormännen, presenterte onsdag en oversikt over landets farligste veier. Samtidig har organisasjonen plassert ut skilt langs disse veiene for å advare trafikantene.

- Farlige veier største enkeltårsak
- Farlige veier er den største enkeltårsak til dødsulykker i trafikken, sier Niklas Stavegård, trafikksikkerhetsansvarlig i Motormännen, og viser til en undersøkelse gjort av Karolinska Institutet og forsikringsselskapet Folksam.

Vil advare bilistene
- Med denne merkingen vil vi advare trafikantene om at veien ikke holder tilstrekkelig høy trafikksikkerhetsstandard. På disse veiene fører en trafikkulykke til betydelig mer alvorlige skader enn på de veiene som har midtrekkverk, autovern eller sikre kryss, sier Stavegård videre.

Organisasjonen gjennomfører kampanjen for å få økt fokus på satsingen på infrastruktur. Stavegård sier de vil at politikkene må vise at de virkelig mener alvor med sin uttrykte nullvisjon når det gjelder dødsulykker på veiene.

Veiene som Motormännen har blinket ut er de med størst trafikk og som samtidig har lavest sikkerhet ifølge trafikantene (European Road Assessment Programme).

Får støtte fra NAF
Norges Automobil-Forbund (NAF) har ikke planer om å følge det svenske eksempelet med merking av dødsveiene, men sier de deler søsterorganisasjonenes ønske om større fokus på sikre veier.

- Vi er på linje med Motormännen når det gjelder synet på veisikkerhet. Vi må rette fokuset mer mot utformingen av veien. Hos oss bruker vi begrepet «tilgivende vei» om veier som er utformet slik at selv om føreren viser sin ufullkommenhet kan veien utgjøre en forskjell på liv og død, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF til Nettavisen. Hun nevner midtdelere, veiskuldre, rumlefelt og sikre kryss som eksempel på tiltak som gjør veier sikrere.

Sagedal mener norsk veipolitikk for lenge har fokusert på førerens ansvar. Hun er enig i at dette er ett av elementene som bestemmer trafikksikkerheten, men at veiutforming og transportmiddelet må få større oppmerksomhet.

- Heldigvis har myndighetene fått øynene mer opp for denne delen, sier Sagedal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere