Gå til sidens hovedinnhold

Hollywood-skiltet: Flere endringer vurderes

Det jobbes med å finne løsninger på de mange utfordringene som det verdensberømte skiltet på Mount Lee fører med seg.

LOS ANGELES (Nettavisen): Etter en svært innholdsrik historie, er Hollywood-skiltet i dag blant Los Angeles’ aller største turistattraksjoner.

Det har imidlertid ført til en rekke utfordringer. Den økte interessen har ført til enorm pågang i Beachwood Canyon, nabolaget under skiltet.

Visse beboere har i årevis kjempet mot besøkende, som de mener er respektløse og skaper trafikk- og sikkerhetsproblemer.

Les mer: Full konflikt under Hollywood-skiltet: - En ventende katastrofe

Situasjonen har eskalert så mye at Los Angeles by etter hvert fant ut at noe måtte gjøres. I januar ble det offentliggjort en omfattende rapport om mulige tiltak.

Mye vurderes

Det eksterne konsulentfirmaet Dixon Resources Unlimited hadde kommet fram til 29 ulike tiltak og alternativer.

Formålet er minske trafikken i området, men samtidig gi gode muligheter til å se og besøke skiltet som ligger i Griffith Park.

- Hollywood-skiltet og Griffith Park blir elsket i hjel, sa byrådsmedlem David Ryu i en uttalelse i forbindelse med rapporten.

Forslagene varierte fra ambisiøse alternativer som å bygge en gondolbane opp til skiltet, til enklere tiltak som tydeligere skilt.

- Byrådet ser nå videre på 19 av de 29 forslagene for å se om de er gjennomførbare, sier Estevan Montemay, visestabssjef for byrådsmedlem David Ryu, til Nettavisen.

Han forteller at hvert forslag skal undersøkes nøye. Studiene vil starte på nyåret og forventes å ta omtrent seks måneder.

Kuriøst forslag

Etter nærmere undersøkelser, har altså ti av alternativene i rapporten blitt lagt bort. Blant dem var et forslag av det kuriøse slaget.

Det ble nemlig foreslått å bygge en kopi av skiltet, og plassere det på andre siden av fjellet. Rapporten mente at et ekstra skilt ville minske trafikken rundt det originale.

En komite som tok en kikk på Dixon-rapporten satte imidlertid foten ned.

- Å utvikle og bygge et ekstra Hollywood-skilt på andre siden av Mount Lee vil være ekstremt problematisk, stod det i konklusjonen.

De pekte på manglende turstier og parkeringsplasser i området der det nye skiltet eventuelt ville ligge, samt at påvirkningen på miljøet også var noe som måtte studeres omfattende.

Gigant med tilbud

For byrådet er utfordringen at det er to motstridende interesser som må ivaretas.

- Vi vil minske biltrafikken i området og hindre tette veier, men vi ønsker også å sørge for at tilgangen til denne kronjuvelen blir opprettholdt og til og med økt, sier Estevan Montemayor til Nettavisen.

- Det er det som er oppdraget, å balansere de to behovene. Det ene trumfer ikke det andre, fortsetter visestabssjefen.

Mange av tiltakene i rapporten går ut på å holde besøkende bort fra Beachwood Canyon og andre nærliggende områder. Dette ved å innføre strengere parkeringsregler, øke bøtene for overtredelse og til og med stenge diverse gater under travle perioder.

Det er også foreslått å blokkere utsikten til skiltet noen steder slik at ikke kjørende skal stoppe bilen for å ta bilder.

Samtidig foreslås det måter å øke tilgangen til skiltet ved frakte besøkende til området på forskjellige måter, for eksempel med shuttlebusser fra visse steder i byen.

Det foreslå også å bygge et besøkssenter eller offisielle utkikkspunkt der folk kan se og ta bilder, samt lære om historien til skiltet.

Det mest ambisiøse forlaget er kanskje den nevnte gondolbanen. Den vil i så fall frakte besøkende helt i nærheten av skiltet, og er et særs kostbart alternativ.

Forslaget kan imidlertid ha blitt mer realistisk etter at mediegiganten Warner Brother tilbød seg å betale for byggingen av banen.

- Vi undersøkte muligheten for en gondolbane fra før, men vi ble selvsagt interessert da de kom med tilbudet, sier Estevan Montemayor til Nettavisen.

Warner Brothers forslag fordrer at banen starter ved selskapets tomt i Burbank. Turen opp til skitet vil ta seks minutter.

Der er planen i så fall å bygge et nytt besøkssenter og en gangvei til et nytt utkikkspunkt. Planen anslås å koste Warner Brothers 100 millioner dollar. Inntektene fra banen vil studioet dele med byen.

Estevan Montemayor, stabssjef for byrådsmedlem David Ryu, forteller at også andre har tilbudt seg å hjelpe.

- Det viktigste for oss er å finne ut om dette i det hele tatt er mulig. Vi må se på hvordan det eventuelt vil løses, hva kostnadene vil bli, hva det vil ha å si for miljøet og hvordan det vil påvirke omgivelsene. Alt dette er noe vi skal undersøke, sier han.

Klar på én ting

Man er fortsatt relativt langt unna å vite hvilke tiltak som eventuelt blir implementert. For Montemayor og byrådet er håpet å tilfredsstille begge parter.

- Vi må opprettholde den høye livskvaliteten til beboerne. Det er mye trafikk i området nå, trøbbel med parkering og visse turister som er respektløse med tanke på forsøpling også videre. Vi mener vi har sett forbedringer, men vil fortsette å jobbe med sikre beboernes livskvalitet, sier Montemayor.

- Samtidig ønsker vi at det skal være så mye tilgang til skiltet og Griffith Park som mulig. Vi vil ikke at besøkende skal ha en dårlig opplevelse, så vi må gi dem ressurser til å nyte oppholdet, legger han til.

Uansett hva som blir utfallet, er visestabssjefen klar på én ting.

- Hollywood-skiltet er noe som fortjener å oppleves. Det er noe man har en rett til å gjøre, enten man bor i byen eller ikke, sier Montemayor til Nettavisen.

Kilder: Los Angeles Times, Curbed, NBC.

Les også

Hollywood-skiltet: Reklameplakaten som ble et verdenskjent symbol

Kommentarer til denne saken