Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hollywood-skiltet: Reklameplakaten som ble et verdenskjent symbol

BERØMT: Hollywood-skiltet er velkjent verden rundt. 
BERØMT: Hollywood-skiltet er velkjent verden rundt.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det har vært en humpete vei for skiltet ved Hollywood, som nå er et ikonisk landemerke. Det kan man blant annet takke Hugh Hefner for.

LOS ANGELES (Nettavisen): Når mennesker verden rundt tenker på Los Angeles, er Hollywood-skiltet et av de første bildene som dukker opp.

Den verdensberømte konstruksjonen markerer ikke bare en by og et område, men også noe mye større.

Skiltet er et symbol på fantasien om et nytt og bedre liv. Det representerer en industri der drømmer knuses for mange og oppfylles for noen få.

Hollywood-skiltet er nå utvetydig koblet til filmer, stjernestatus og glamour. Men slik har det ikke alltid vært.

Da det ble bygget, var tanken bak skiltet noe helt annet. I mange år var skiltet nærmest en plage. På et tidspunkt ble det til og med foreslått fjernet.

Skiltet har blitt kranglet om, vandalisert, det har blitt gjennomført redningsaksjoner og det har også vært involvert i tragedier.

I dag er skiltet et ikon.

- Hollywood-skiltet er et universelt symbol på drømmer og om å lykkes i underholdningsbransjen. Og i likhet med Frihetsstatuen er det et symbol på at USA er et land med muligheter der alle drømmer kan oppnås, sier Chris Baumgart til Nettavisen.

Han er formann i Hollywood Sign Trust, en organisasjon som jobber med å ivareta skiltets interesser.

- I tillegg har skiltet, som Hollywood selv, en fascinerende historie bestående av høye ambisjoner, smuldrende forfall og konstant gjenoppbygging, sier Baumgart.

I desember er det 95 år siden det originale Hollywood-skiltet ble oppført. Et skilt som så annerledes ut enn det man ser i dag.

Hadde flere bokstaver

Ved starten av forrige århundre flokket folk til California på grunn av været, de åpne landområdene og jobbene som ble opprettet. På 1920-tallet utviklet Los Angeles seg til å bli USAs femte største by.

Hollywood i 1907.

Hollywood var på den tiden et rikt område som motvillig hadde akseptert filmbransjens inntog.

Like nord, ved foten av et da navnløst fjell, ble det bygget et nytt boligområde. Og da gruppen med eiendomsutviklere skulle promotere prosjektet, gjorde de det på spektakulært vis.

Det er uvisst hvem som fikk den konkrete ideen, men det ble bestemt å bygge et enormt skilt med navnet på boligprosjektet på siden av fjellet som senere fikk navnet Mount Lee. Tanken var at blant annet bilister mange kilometer unna skulle kunne se skiltet.

Arbeidet antas å ha tatt minst 45 dager og kostet 23.500 dollar, noe som i dag tilsier nesten tre millioner kroner. Arbeiderne fraktet materialet opp ved hjelp av traktorer, muldyr og egne hender.

I tillegg til at formålet med skiltet altså var å være en ren reklameplakat, var det originale skiltet annerledes fra dagens skilt på to måter.

Det hadde for det første fire ekstra bokstaver. Boligprosjektet het «Hollywoodland» og det var også det som stod på det originale skiltet. De fire siste bokstavene ble ikke fjernet før mange år senere.

TUNG JOBB: Arbeiderne brukte blant annet muldyr for å frakte alt materiale opp til den bratte fjellsiden. 

Det opprinnelige skiltet hadde i tillegg lys på kantene av bokstavene. De 3700 lyspærene lyste opp «HOLLY», «WOOD» og «LAND» etter hverandre, og til slutt hele skiltet. Så ble alle lyspærene skrudd av og prosessen gjentatt.

8. desember i 1923 ble lyspærene skrudd på for første gang og skiltet, som en lokalavis skrev var det største i verden, var et faktum.

Det skulle imidlertid ta lang tid før skiltet fikk den ikoniske statusen det har i dag.

Forfall

I dag dukker Hollywood-skiltet stadig opp i filmer og TV-serier. Slik var det ikke i starten.

På 30- og 40-tallet dukket skiltet bare opp i noen få filmer som handlet om Hollywood eller filmindustrien. Andre kjente steder i Hollywood, som Brown Derby-restauranten, representerte i større grad filmverden.

HOLLYWOODLAND: Det originale Hollywood-skiltet var lengre enn det nåværende. 

I årene etter skiltet stod ferdig var det hovedsakelig én person stod for vedlikeholdet. Han byttet lyspærer og gjorde annet småarbeid.

Skiltet var imidlertid svært utsatt for været. Arbeiderne hadde skåret ut bokstavene fra tynn metall og festet på telefonstolper. Kraftig vind kunne lett rive med seg deler av bokstavene.

Allerede i 1925 ble H-bokstaven skadet av regn og vind. Etter hvert som årene gikk, skjedde dette stadig oftere.

Les også: Malibu: I mange år kjempet én familie for å holde USA-perlen for seg selv. Det ble brutalt

Ti år etter skiltets unnfangelse ble Hollywoodland-gruppen oppløst. Da bestemte den nye eieren at lyspærene skulle fjernes for å kutte kostnadene. Senere ble all vedlikehold kuttet.

- Skiltet ble neglisjert og det forfalt. Innbyggerne så etter hvert på det som en skamplett, sier Chris Baumgart i Hollywood Sign Trust.

I 1936 førte vind til den ene O-bokstaven falt ned. Tre år senere, etter at ytterligere to bokstaver hadde falt ned, var tilbakemeldingene fra befolkningen så negative at eierne gikk med på å reparere skiltet.

Det skulle bare bli en midlertidig løsning. Skiltet fortsatte å forfalle og i 1944 kollapset H-bokstaven I hele seks år skulle skiltet på Mount Lee lese «Ollywood» før noe ble gjort.

OLLYWOODLAND: Slik så skiltet ut i flere år. 

Trist skjebne

I dag forbinder man Hollywood-skiltet med glamour og status. Men det var en tragedie som gjorde at mange utenfor Los Angeles ble kjent med det.

Peg Entwistle var en skuespiller som kom til Los Angeles for å prøve lykken. Hun hadde spilt på Broadway, men ville prøve seg på en filmkarriere.

Det var dessverre ikke lett, og Entwistle opplevde flere nedturer, både karrieremessig og personlig.

Hun hadde lite penger og hadde blitt nødt til å flytte inn hos onkelen og tanten sin i Beachwood Canyon, området under Hollywoodland-skiltet.

16. september i 1932 dro hun til skiltet. Der tok hun sitt eget liv. Hun ble funnet neste dag, sammen med et selvmordbrev.

TOK SITT EGET LIV: Peg Entwistle.

«Jeg er redd for at jeg er en feiging. Jeg beklager for alt. Hvis jeg hadde gjort dette for lenge siden, hadde det forhindret mye smerte. P.E.»

Selvmordet fikk mye oppmerksomhet, og Entwistle ble senere kalt «Hollywood Sign Girl».

- Hennes tragiske død har blitt til en historie som holder Hollywood-drømmen i live. Selvmordet hennes bidro til Hollywoods omdømme som et mekka for stjerner og håpefulle, forteller Chris Baumgartner til Nettavisen

Da H-bokstaven kollapset i 1944 var det noen som hevdet at Entwistles gjenferd var involvert.

- Det er nok et eksempel på hvordan myte og virkelighet går hånd i hånd i Hollywood, sier Baumgartner, formann i Hollywood Sign Trust.

Fjernet siste del

I 1944 ble skiltet og landområdet donert til Los Angeles by. H-bokstaven ble likevel ikke reparert og forfallet var svært tydelig. Tre år senere foreslo en komité å fjerne hele skiltet.

Da reagerte beboerne i nærområdene. De protesterte på avgjørelsen, og etter hvert ble Hollywoods handelskammer involvert.

De tilbød seg å renovere skiltet på en betingelse: De ville fjerne «LAND»-delen. Det gikk byen med på, og i 1949 ble reparasjonene og endringen fullført.

Chris Baumgart i Hollywood Sign Trust.

Skiltet gikk med det over til å bli en reklame for hele Hollywood – området og industrien – i stedet for et boligprosjekt.

- Det var da skiltet ble en global metafor for stedet, ambisjonene og livsstilen som vi kjenner som Hollywood, sier Chris Baumgartner

Det skulle også bli siste gang på nesten 25 år at skiltet ble reparert i stor skala.

De fire siste bokstavene skal ha blitt fraktet til en fjellside ikke langt unna, der de råtnet og rustet til så sent på 1970-tallet.

Hefner redningsmann

I over 20 år fortsatte vær og vind å gjøre stor skade på den tidligere reklameplakaten. Tidlig på 70-tallet var det omtrent i oppløsning.

Statusen hadde imidlertid bedret seg, og i 1973 – da skiltet var 50 år – ble det erklært et offisielt landemerke i Los Angeles.

FORFALL: På starten av 1970-tallet var Hollywood-skiltet kraftig ødelagt. 

En innsamlingsaksjon ble derfor satt i gang samme år for å oppgradere bokstavene, noe man fikk til. En storm i 1978 ga imidlertid skiltet hard medfart og avslørte at grunnstrukturen ikke var i så god tilstand som man trodde.

En rapport konkluderte blant annet med at stolpene var råtne og infisert med termitter ettersom de var plassert ubeskyttet ned i jorda. Det var klart at skiltet burde bli byttet ut, og en ny innsamlingsaksjon ble satt i gang.

En av dem som var kjapt ute med å hjelpe, var Hugh Hefner. Han arrangerte en overdådig innsamlingsaksjon i Playboy Mansion, der man blant annet kunne donere 27.000 dollar for å sponse en bokstav.

ENGASJERT: Hugh Hefner. 

Playboy-sjefen var blant dem punget ut, sammen med blant andre Alice Cooper og Warner Brothers’ plateselskap. De klarte å få nok penger og det opprinnelige skiltet ble fjernet og erstattet.

Denne gangen var ble det brukt stålbjelker og materialet ble fraktet inn med helikopter i stedet for muldyr. I tre måneder var skråningen tom, men 11. november i 1978 ble et flunkende nytt skilt avduket.

- Hvis ikke skiltet hadde blitt gjenoppbygd, hadde ikke skiltet vi ser i dag eksistert, uttaler Chris Baumgartner til Nettavisen. Han sier at Hefner var skiltets største fan.

Noen tiår sener ble Hefner igjen involvert i en redningsaksjon. Noen eiendomsutviklere var interessert i å bygge luksusboliger på Mount Lee, ikke langt unna Hollywood-skiltet.

Les mer: Kan Hollywood-skiltet reddes?

En organisasjon kjempet hardt for å unngå dette, og i 2010 de fikk et slags ultimatum. De måtte betale 12,5 millioner dollar, så skulle de få tomten. Da fristen nærmet seg, manglet de rundt 1 million dollar.

Hefner fikk høre om situasjonen i tide. Han donerte 900.000 dollar – omtrent 7,5 millioner kroner - og ble med det redningsmannen.

- Det hadde vært en stor skam om det ble solgt etter det hadde blitt restaurert, uttalte Hefner noen dager senere.

- Det har blitt noe ikonisk og det representerer ikke bare byen, men Hollywood-drømmer og jeg mener det er noe som er verdt å bevare, la han til.

Endret

Etter det nye skiltet ble oppført, vokste statusen til landemerket mer og mer. I dag er det et symbol på en by, en industri og mye mer.

- For byen Los Angeles er skiltet en stor turistattraksjon og en påminnelse om at Hollywood og Los Angeles er hovedstaden i underholdningsbransjen, sier Chris Baumgartner.

ORKESTERPLASS: Hollywood-skiltet har en majestetisk plass der det skuer utover Los Angeles. 

I 1992 ble Hollywood Sign Trust, der Baumgartner er formann, opprettet.

- Vi skal reparere og vedlikeholde skiltet til fordel for publikum. I tillegg har vi en større visjon om å bidra til at Hollywood opprettholder sin sin posisjon som midtpunktet for film og underholdning, forteller Baumgartner.

Han forklarer at arbeidet blant annet består av å jobbe tett med forskjellige departement, sørge for sikkerheten ved skiltet og svare på spørsmål.

Det viktigste arbeidet er antakelig vedlikeholdet. Det har blant annet blitt gjennomført malejobber i 1993 og 2003, og i 2012 – like før 90-årsjubileet – ble en større oppussing foretatt.

Skiltet har dessutten også blitt ulovlig endret flere ganger. Den kanskje mest kjente hendelsen skjedde 1. januar i 1976, samme dag som en ny lov om marihuana i California tredde i kraft. Fire studenter endret da skiltet til «Hollyweed», en endring som ble gjentatt ved inngang til 2017. Andre endringer har vært «Holywood», «Go Navy», «Cal Tech» og «Go UCLA».

FØRSTE ENDRING: I august 1973, under arbeidet med å pusse opp, ble skiltet endret for første gang. Da var det noen som førte et lerret med bilde av artisten Leon Russell over hele «D»-bokstaven. Under bildet var teksten «Save the Sign».

Hollywood-skiltet er i dag en av Los Angeles fremste turistattraksjoner. Infrastrukturen for å håndtere de besøkende er imidlertid ikke den beste. Dette har skapt problemer og konflikter, noe Nettavisen vil belyse i en senere artikkel.

Det er uansett ikke tvil om at det 14 meter høye og 140 meter brede Hollywood-skiltet, etter en humpete historie, er her for å bli.

LANDEMERKE: Hollywood-skiltet er synlig fra store deler av Los Angeles. 

Kilder: Vanity Fair, Gizmodo, LA Magazine, Curbed, Hollywood Sign Trust, The Conversation og Hollywoodsignhistory.com


Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!