*Nettavisen* Nyheter.

Kostbart katastrofefly

Foto: AFP PHOTO/CARL DE SOUZA

Verdens største passasjerfly koster mye mer enn mange fryktet.

09.03.07 22:54

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Flyprodusenten Airbus leverte flere fly enn erkerivalen Boeing og var høyt oppe. Selskapet kom dermed opp med en ide om at de skulle produsere verdens største passasjerfly, Airbus A380 med 555 seter. Men så oppstod problemene for Airbus og dermed også selskapets eier, giganten EADS, European Aeronautic, Defence & Space Co. EADS har flere eiere deriblant flere europeiske nasjoner.

NA24 - din næringslivsavis

Amsterdam-baserte EADS, Europas største luftfartsselskap, melder fredag at de tapte 768 millioner euro, eller 96 cents per aksje i fjerdekvartal 2006 sammenlignet med resultat etter skatt på 405 millioner euro, eller 51 cents per aksje, i samme periode året før, ifølge Bloomberg. For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) i fjor med kvartalsunderskudd og det var ventet at A380-kostnadene ville bli tunge for EADS, men ikke så dramatiske som dette.

- Tøffere enn ventet
Kvartalsresultatet følger opp en skremmende utvikling for giganten. Airbus meldte nemlig om sitt første tap noensinne i 2006. Den negative utviklingen til kjempekonsernet tilskrives problemene fly- og forsvarsgiganten har fått med A380-prosjektet. I oktober ble det anslått at selskapet vil ha tap på prosjektet på utrolige 4,8 milliarder euro, eller 39 milliarder kroner, til 2010.

- De er i en tøff situasjon og dette gjør det klart at den er tøffere enn vi alle trodde. Det reelle sjokket er guidingen for 2007, sier analytiker Nick Cunningham hos Panmure Gordon som har satt en salgsanbefaling på aksjen, ifølge Bloomberg.

Boeing fikk i for første gang på mange år flere flyordrer enn Airbus. Boeing fikk 1.044 ordrer mot Airbus 790. I 2005 fikk de to selskapene kombinerte ordrer på 2.057 fly.

Aksjefall
EADS nedjusterer marginmålet til rundt fem prosent fra 8,5 prosent som ble oppnådd i 2005 og aksjen faller med over tre prosent på børsen i Paris. I løpet av de siste tolv månedene har EADS-aksjen rast med 25 prosent sammenlignet med en oppgang i Boeing-kursen på 22 prosent i samme periode.

Selv om A380-flyet har blitt en kjempekostnad har EADS heldigvis andre inntektskilder å støtte seg på. Selskapets militære lufttransportdivisjon hadde en tredobling i driftsinntektene til 2,2 milliarder euro med et driftsresultat på 75 millioner euro. Eurocopter, verdens største helikopterprodusent, økte salget til 3,8 milliarder euro fra 3,2 milliarder euro i 2005. Romfartsdivisjonen, Astrium, økte driftsinntektene til 3,2 milliarder euro fra 2,7 milliarder euro året i forveien. Forsvars- og sikkerhetsdelen til EADS, som inkluderer kampflyet Eurofighter, hadde en økning i driftsinntektene med fire prosent til 5,86 milliarder euro etter at EADS leverte 39 Eurofightere, ifølge Bloomberg.

Airbus meldte i starten av mars at selskapet legger utviklingen av fraktmodellen A380F på is, men de vil fortsatt lete etter mulige kunder for kjempeflyet. A380F er fraktmodellen av selskapets A380.

Varsler streik
Airbus har i det hele tatt satt seg selv i en skikkelig skvis. Selskapet er nødt til å kutte tusenvis av jobber, og de ansatte på selskapets fabrikker har lagt ned arbeidet for å protestere mot omstruktureringsvedtaket.

Klikk på bildet for å forstørre.

Airbus har vedtatt at selskapet må bli konkurransedyktig, og dermed må ti tusen stillinger kuttes innen 2010. Selskapet skal kutte 5.000 egne stillinger og ytterligere 5.000 stillinger hos folk ansatt i andre bedrifter, men arbeidende for Airbus.

Airbus har 55.000 på lønningslisten, men flere tusen av de som jobber på selskapets fabrikker er ansatt av andre selskaper som jobber fulltid på Airbus premisser. Dermed får flyprodusenten redusert de nødvendige kostnadene uten at for mange av sin egen arbeidsstyrke blir rammet. Tidligere estimater har vært at selskapet måtte kutte 12.000 stillinger.

Av disse skal 4.300 kuttes i Frankrike, 3.700 i Tyskland, 1.600 i Storbritannia og 400 i Spania.

Frankrike har torsdag også kommet støttende til med 100 millioner euro til den fallende kjempen selv om EUs transportkommisjonær har bedt landene om å ikke blande seg inn i selskapets anliggende.

Gigantsluk
Airbus er nødt til å kutte kostnadene med 5 milliarder euro, eller rundt 40 milliarder kroner, innen 2010. Etter dette kan det også være aktuelt med ytterligere innstramminger rundt to milliarder euro årlig, ifølge BBC. Årsaken er at selskapet må få opp produksjonen samtidig som de må innhente tapene.

Etter seks år med utvikling, forsinkelser, store produksjonsproblemer og enorme utgifter fikk verdens største passasjerfly i desember papirene som gir det lov til å settes inn i kommersiell drift.

Politisk sammensurium
De dårlige nyhetene har stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet mister kunder på det kriserammede jumboflyet, taper penger og selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.

Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Les også: Når politikere bygger fly

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens bakdelen ble bygd i Tyskland.

Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.

Airbus hovedfabrikk er i Toulouse der også selskapet har base. Blant de tyske fabrikkene jobber det over 10.000 i Tyskland, og det er også der sluttmonteringen av tre flymodeller foregår.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.