RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Les pilotenes dødskamp

Sist oppdatert:
«Sving, sving, sving!» er de siste ordene fra pilotenes kamp for å unngå krasjen som kostet nær 200 menneskeliv.

Utskrifter som ble offentliggjort onsdag avslører hvordan pilotene om bord på TAM Airlines' rute 3054, kjempet en desperat kamp for å unngå ulykken som kostet nesten 200 menneskeliv.

Flyulykken som skjedde ved Congonhas-flyplassen i Sao Paulo 17.juli er den verste i landets historie. 187 mennesker i flyet og 12 mennesker som befant seg på bakken ble drept.

Utskrifter fra lydopptaket i cockpiten ble lekket til en brasiliansk avis, og viser at pilotene ikke greide å aktivere flyets bremseklaffer, ifølge AP.

- Brems, brems, brems!
Mens flyet raser bortover rullebanen høres stemmen til den 53 år gamle Henrique Stephanini Di Sacco piloten: - Bare en reverserer. Bremseklaff ingenting.

Det er den første indikasjonen på at noe er fryktelig galt.

- Se på det! Brems, brems, brems! sier andrepiloten Kleyber Lima (54).

- Jeg klarer ikke. Jeg klarer ikke. Åh Herregud! Åh Herregud! svarer Di Sacco.

Deretter sier Lima de siste ordene som høres fra cockpiten: - Kom igjen, kom igjen! Sving, sving, sving!

Skled av rullebanen
Opptaket ender med desperate skrik etterfulgt av to eksplosjoner. Flyet skled av rullebanen, braste inn i en bensinstasjon og katastrofen var et faktum.

Videoopptak av ulykken viser at flyet raste over rullebanen med tre ganger høyere fart enn vanlig.

Flyplassen har lenge blitt kritisert for dårlige forhold, deriblant korte rullebaner.

-Skjøt fart
Opptaket fra flyet ble onsdag presentert for en ulykkeskommisjon som skal forsøke å fastslå årsaken til katastrofen.

Ifølge avisen Folha de Sao Paulo stod den ene av flyets gasspaker i feil posisjon da flyet tok bakken.

Det skal ha ført til at flyet skjøt fart i stedet for å bremse.

Avisen spekulerer i at flyets datasystem kan ha tolket gasspakens posisjon som et tegn på at piloten forsøkte å ta av igjen. Det kan ha ført til at flyets bremseklaffer automatisk ble koplet ut.

Ulykkeskommisjonens leder, Marco Maia, sa etter onsdagens høring at han så langt mente teknisk svikt var årsaken til ulykken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere