RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leter i 11 land etter det forsvunne flyet

TO KORRIDORER: Det er myndighetene i Malaysia som leder etterforskningen, og de konsentrerer seg nå om to korridorer som strekker seg nordover gjennom det meste av Sør-Asia, Afghanistan, Pakistan, India og sørover gjennom Indonesia, Australia og Det indiske hav.
TO KORRIDORER: Det er myndighetene i Malaysia som leder etterforskningen, og de konsentrerer seg nå om to korridorer som strekker seg nordover gjennom det meste av Sør-Asia, Afghanistan, Pakistan, India og sørover gjennom Indonesia, Australia og Det indiske hav. Foto: Atar (Afp)
Sist oppdatert:
Ni dager uten spor av Flight MH370 med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.

Mistanken er nå at det ligger en villet handling bak flyets forsvinning.

På en pressekonferanse mandag opplyste Malaysias fungerende samferdselsminister at et av flyets automatiske sporingssystemer, Aircraft Communications Adressing and Reporting System (ACARS), med vilje ble slått av like etter Kota Baru og at flyets transponder ble slått av nær Igari.

På den samme pressekonferansen ble det opplyst at det siste signalet fra flyets ASCARS kom klokka 01.07 8. mars, men at det er uklart nøyaktig når den ble slått av.

Siste ord kom fra co-pilot

Det har videre kommet fram at det var co-pilot Fariq Hamid som uttalte de siste ordene som ble fanget opp fra flyet klokka 01.20, "All right, good night!".

– Den første etterforskningen antyder at det først og fremst var andreflygeren som snakket, sa Ahmad Jauhari, administrerende direktør i Malaysian Airlines, på pressekonferansen mandag ifølge NTB.

Opplysningen blir sagt å styrke mistanken om kapring fordi ordene ble ytret etter at et av flyets automatiske sporingssystemer ble slått av.

Det kom også fram at politiet i Malaysia blant flere spor etterforsker mulig pilotselvmord på MH370, melder The Straits Times.

239 personer savnet

Det har nå gått ni dager siden passasjerflyet fra Malaysia Airlines med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

Leteområdet etter det savnede flyet favner nå territorialgrensene til elleve land. Samtidig har antallet nasjoner som er involvert i letingen steget fra 14 til 25.

Følg vårt livestudio om Flight MH370

Det opplyste luftfartsmyndighetene i Malaysia søndag, ifølge NBC News.

- Dette representerer en ny utfordring når det gjelder samarbeid og diplomatiske anstrengelser, uttalte Malaysias samferdselsminister Hishammmudin Hussein på en pressekonferanse søndag.


Fokus på to korridorer

Det er myndighetene i Malaysia som leder etterforskningen, og de konsentrerer seg om to korridorer som strekker seg nordover gjennom det meste av Sør-Asia, Afghanistan, Pakistan, India og sørover gjennom Indonesia, Australia og Det indiske hav.

LETER ETTER SVAR: Etterforskerne saumfarer bakgrunnen til pilotene, flyvertene og passasjerene om bord i det forsvunne Boeing 777-flyet på jakt etter ledetråder for å løse gåten. Bildet viser forsida på en avis i Dengkil nær Kuala Lumpur mandag med bilde av en av de savnede pilotene, Zaharie Ahmad Shah.


Malaysia har nå bedt om satelitt- og radardata fra 22 land som et ledd i etterforskningen, skriver The Washington Post.

Ifølge avisa har amerikanske myndigheter uttrykt sin frustrasjon over at Malaysia ikke har anmodet om mer utstrakt hjelp fra FBI i sin etterforskning.

Endret kurs

Lørdag ble det kjent at flyet fortsatte å sende ut kommunikasjonssignaler - såkalte "pings" - over seks timer etter at det endret kurs.



- En villet handling

Malaysias statsminister Najib Razak sa på en pressekonferanse lørdag at de tror det ligger en villet handling bak flyets forsvinning.

Han uttrykte at han føler med de pårørende som venter på svar.

- Vi forstår at dette er en lidelsesfull tid for familiene til de som var med flyet, uttalte han ifølge The Wall Street Journal.

Venter på svar om sønnen

Zamani Zakaria er en av dem som venter på svar. Sønnen hans, Muhammad Razahan Zamani, tok Flight 370 til Beijing for å rekke en forsinket bryllupsreise.

SØNNEN BLANT DE SAVNEDE: Zamani Zakaria (56) venter fortsatt på svar om hva som har skjedd med sønnen, som var en av passasjerene om bord i det savnede flyet fra Malaysia Airlines.


- Jeg er skuffet over at det ikke er noe i statsministerens uttalelse. De har ikke funnet flyet. Vi er lei oss og vi håper og ber om at vår sønn er i live og har det bra og at flyet vil bli funnet snart, sier han ifølge avisa.

Har ikke funnet SMS eller telefonanrop

Det er ikke oppdaget noen forsøk på å sende meldinger med mobiltelefon fra det savnede malaysiske passasjerflyet, ifølge etterforskerne. Det melder NTB.

Mobiltelefonselskaper har verken funnet SMS'er eller forsøk på å ringe fra flyet etter at det klart endret kurs, opplyste Malaysian Airlines' administrerende direktør Ahmad Jauhari mandag.

Han tilføyde at arbeidet med å undersøke dette fortsatt pågår.

Her er tidslinjen for Flight MH370 fra Kuala Lumpur:

8. mars klokka 00.41: Passasjerflyet fra Malaysia Airlines tar av fra Kuala Lumpur med kurs for Beijing.

Klokka 01.07: Et av flyets sporingssystemer, ASCARS, blir slått av.

Rundt klokka 01.20: Flytrafikkoperatørene i Kuala Lumpur overlater kommunikasjonen til sine vietnamesiske kolleger i Ho Chih Minh City. Siste ord fra cockpit er "Alright, good night".

Uklart tidspunkt: På grensen mellom Malaysias og Vietnams flytrafikkgrenser slås flyets transponder av.

Klokka 01.23: Vietnam tar kontakt med Malaysia og forteller at de ikke får kontakt med flyet.

Klokka 01.30: Siste kontakt med sivil radar.

Klokka 02.15: Siste kontakt med militær radar, 322 kilometer nordvest for Penang.

Klokka 06.30. Landingstid ifølge ruta.

Klokka 08.11. Siste bekreftede kommunikasjonssignal mellom fly og satellitt.

(Kilde: Wall Street Journal Asia og The Straits Times)


DIREKTE: Nettavisen gir deg  de siste nyhetsmeldingene om etterforskningen og søket etter Flight MH370 her.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere