RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Livstegn fra dypet

Sist oppdatert:
De sju sjømennene om bord på miniubåten «Priz» har det etter forholdene - mellom fem og sju grader celsius - bra.

Lørdag kan representanter for den russiske marinen fortelle at de har oppnådd ny kontakt med de sju sjømennene som har vært fanget om bord på miniubåten siden torsdag morgen lokal tid. Kamchatka-regionen der ulykken har funnet sted ligger elleve timer foran Norge i tid.

- Redningsarbeidere har fått kontakt med ubåten, og mannskapet skal etter forholdene ha det bra, sier sjef for den russiske stillehavsflåten, admiral Viktor Fyodorov til AP.

Temperaturen om bord på «Priz» er på mellom fem og sju grader celsius, opplyser Fyodorov.

Ifølge Sky News.com sparer mannskapene surstoff ved å bevege seg minst mulig.

Miniubåten, selv et redningsfartøy av typen AS-28, sank etter at propellen viklet seg inn i et fiskegarn, meldte den russiske marinen fredag. Noe senere viste det seg at undervannsfartøyet var blitt hektet fast i en undervannsantenne tilhørende et russisk kystovervåkingssystem.

Ifølge AP lyktes det redningsmannskaper å dra ubåten om lag 60 meter langs kablene, før fartøyet ikke lot seg bevege lenger.

Britisk og amerikansk bistand
Lørdag kveld skal britiske og amerikanske redningsfartøyer forsøke å skjære løs ubåten som har gått ned til 190 meters dyp.

Det ulykkesrammede fartøyet er regulert til å ha et mannskap på tre personer, men denne miniubåten tok med seg sju personer ut under en øvelse utenfor Kamchatka-halvøya på Russlands stillehavskyst.

Russiske myndigheter var relativt raskt ute med å be om assistanse fra USA, Storbritannia og Japan.

Lørdag ankom et britisk fly til området med en sofistikert undervannsrobot.

Ifølge kaptein Igor Dygalo, representant for den russiske marinen, blir den såkalte Super Scorpio-en fraktet til ulykkesområdet lørdag morgen.

Skal skjære løs ubåten
Også amerikansk hjelp er underveis. I tillegg til assistansen fra Storbritannia, bidrar den amerikanske marinen med tre ubemannede redningsfartøyer. To av de ubemannede ubåtene skal være såkalte Super Scorpio-er, og det tredje skal være av typen Deep Drone.

De fjernstyrte redningsfartøyene vil ved ankomst bli fraktet direkte ut til ulykkesåstedet i skip, der de vil forsøke å skjære lås AS-28 fra kabelen, eller garnet, den har viklet seg inn i.

«Super Scorpio» kan kutte stålkabler på inntil 2,5 centimeters tykkelse.

Både britiske og amerikanske redningsmannskaper skal etter planen være fremme ved ulykkesåstedet ved 18-tiden norsk tid lørdag kveld .

Kamp mot klokken
Usikkerheten rundt hvor mye surstoff mannskapet om bord har tilgang på vil vare, har vært stor. Båten er laget slik at personer om bord skal ha nok lufttilførsel i 120 timer, men mengden er beregnet på tre personer.

Ulike estimater fra talsmenn for den russiske marinen har variert med fra en til fire dager.

Fredag sa sjefen for marinens generalstab, admiral Vladimir Pepelayey, til TV-kanalen NTV at luften trolig ville være i et døgn til, det vil si frem til klokken 01.00 norsk tid natt til søndag.

Fem år etter «Kursk»-tragedien
Ulykken skjer nesten nøyaktig fem år etter at atom-ubåten «Kursk» sank til bunnen av Barentshavet som følge av eksplosjoner om bord på fartøyet. Etter ulykken kom russiske myndigheter under hardt skyts for deres håndtering av krisen.

Da «Kursk» gikk ned, overlevde en rekke av de ansatte om bord i mange timer, frem til oksygenbeholdningen var brukt opp. Redningsaksjonen tok så lang tid at samtlige 118 om bord mistet livet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere