RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Matreklame gjør barn fete

Sist oppdatert:
Overvektige barn dobler matinntaket etter å ha sett reklame for mat på tv.

(SIDE2): Det hevder en engelsk studie ved universitetet i Liverpool. Også normalvektige barn spiser langt mer etter å ha sett slike reklamer, skriver forskning.no.

Forskerne studerte 60 barn i alderen 9-11 år. Barna fikk se reklamer for både leker og matprodukter før de så en tegnefilm.

De som var mest overvektige økte også inntaket mest, med 134 prosent. For de overvektige var økningen på 101 prosent, mens den var 84 prosent for normalvektige.

I Storbritannia er 30 prosent av alle barn overvektige og prosentandelen er økende i Sør-Europa. Over 22 millioner barn lider av overvekti i Europa og likevel har EU gitt grønt lys for usunn matreklame på tv.

Les hele saken her: Usunn matreklame mot barn

- Vår forskning bekrefter at matreklame på tv har en kraftig effekt på barns spisevaner, sier psykolog Jason Halford, leder for universitetets Kissileff Human Ingestive Behaviour Laboratory i et presseskriv.

Overslag viser at det er omtrent 1.1 milliard overvektige mennesker i verden i dag, hvorpå 312 millioner lider av sykelig fedme. Omtrent 10-20 prosent av Europas menn lider av sykelige fedme mens omtrent halvparten av befolkningen er overvektige.

Et amerikansk vektkontrollsenter har kommet opp med en formel for å begrense fedme blant småbarn.

Les saken her: Unngå overvektige barn

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere