RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mobilsalget raser

Sist oppdatert:
Salget av dyre mobiltelefoner stuper i Europa. - Prisen på iPhone blir avgjørende, spår ekspert.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Økonomisk uro senker mobiltelefonsalget i Europa.

NA24 - din næringslivsavis

Tirsdag denne uken ble det kjent at Appels suksesstelefon iPhone kommer til Norge.

Telenor tapte kampen om å distribuere vidunderet. Distribusjonsjobben gikk i stedet til det svenske telekonsernet TeliaSonera, som skal selge iPhone i Norden og de baltiske landene. TeliaSonera eier NetCom, og det er dermed NetCom som får retten til å selge telefonen her til lands.

Dalende salg
Selv om det globale mobiltelefonsalget økte i løpet av første kvartal med 13,6 prosent til 294 millioner telefoner, på grunn av tilvekst i nye markeder, stupte salget i etablerte markeder som Europa. Det er den økonomiske usikkerheten som trekker slaget ned.

Det opplyser analysebyrået Gartner til di.se.

I Vest-Europa, Sony Ericssons sterkeste marked, raste salget med hele 16,4 prosent. Det er den største nedgangen siden Gartner begynte målingene for syv år siden.

Sony Ericsson, som tidligere i år ble tvunget til å advare om tap blant annet på grunn av fallende etterspørsel i Europa, mister også markedsandeler. Selskapet hadde under 1. kvartal 7,5 prosent av det globale markedet, mot 8,4 prosent under samme period i fjor.

Dystre prognoser
Selv på Sony Ericssons asiatiske hjemmebane Japan, falt mobilsalget.

Men Gartner mener det svensk-japanske selskapet har gode muligheter til å gjenerobre fjerdeplassen blant verdens største mobilprodusenter. Dette kan skje med nye produkter som skal lanseres i løpet av neste halvår.

Verdens største mobilprodusent Nokia har 39,1 prosent av markedet. Samsung økte gapet til tredjeplass på listen, Motorola.

Hverken Nokia eller Sony Ericsson tror at markedsverdien, regnet i euro, vokser i år. Gartner senker også sin prognose på grunn av dårligere økonomiske tider, høyere energi- og forbrukerkostnader.

Spent på Apple
Apple på sin side har 0,6 prosent av den globale markedet i 1. kvartal.

I Europa har selskapet med sin iPhone 0,8 prosent av markedet. I USA, hvor telefonen har vært i salg i lengre tid, har Apple 3,4 prosent av markedet.

I løpet av året har Apple innledet sin europeiske offensiv, og den siste måneden har en mengde europeiske forhandlere blitt presentert, blant annet TeliaSonera

Men Apple kommer altså til et marked hvor etterspørselen etter dyre mobiltelefoner er på vikende front.

- Det blir veldig interessant å se hvordan det vil gå for Apple. Det beror på om operatørene subsidierer iPhone. Prisen blir avgjørende, sier mobilanalytiker Carolina Milanesi i Gartner til di.se.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere