*Nettavisen* Nyheter.

Nå lander Fossett

- Alt taler for at jeg greier det, sa jordomflygeren Steve Fossett tidligere i dag. Om få minutter lander han i Salina i Kansas.

03.03.05 20:36

Ved 19-tiden norsk tid var Fosset tilbake over Kansas på amerikansk jord. Han skal ha startet nedstigningen til flyplassen i Salina, hvor han er ventet å lande hvert øyeblikk.

Pessimismen fra onsdag da oppdraget var nær ved å bli avbrutt, er avløst av optimisme etter at Fossett fikk medvinden han hadde håpet på fra Japan mot Hawaii.

- Jeg traff luftstrømmen godt. Dermed er jeg i en bedre posisjon i forhold til bensinbeholdningen. Jeg er sikker på at jeg når Salina i morgen, sier han på satellittelefon til flygerledelsen.

Vel forbi Honolulu flyr GlobalFlyer i rundt 15.000 meters høyde med en fart på 500 kilometer i timen. Fossett har gjennomført nærmer 90 prosent av den 37.000 kilometer lange turen. Dersom han fullfører turen vil han være den første til å fly alene jorden rundt uten stopp. Med et samlet bensinforbruk på under 9000 kilo (minus lekkasjene) vil han også sette rekord i lavt bensinforbruk for en jordomflyging.

Alarm
Onsdag gikk alarmen etter at det ble oppdaget lekkasje i drivstoffsystemet. Bensinproblemene opppstod trolig ved starten av turen, ved at flere av de 17 bensintankene om bord i flyet lekket. Tankene fylles med luft etter hvert som bensinen blir tappet. Trolig har store mengder bensin lekket ut i forbindelse med at luft har blitt pumpet inn. Lekkasjene ble ikke oppdaget før onsdag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: www.virginatlanticglobalflyer.com

Ifølge kontrollsenteret i Kansas har flyet aldri tidligere blitt testet med fulle tanker. Derfor hersket det usikkerhet om hvordan det ville oppføre seg i lufta og hvordan bensinpumpene ville fungere.

Branson
«Virgin Atlantic Global Flyer» er konstruert av California-selskapet Scaled Composites, som også står bak romskipet «SpaceShipOne». Flyet er 11,7 meter langt og har et vingespenn på 35 meter.

Turen er finansiert av Virgin-direktøren Richard Branson.

Mer om GlobalFlyer:

Vekt: 1522 kilo

Drivstoff: 8936 kilo fordelt på 17 tanker

Marsjhøyde: 13.000 meter

Lengde på rekordforsøket: 37.260 km

Motor: William FJ44 - 3 ATW (10.200 newton skyvekraft)

Fart: 440 km/t

Kilde: BBC

Følg GlobalFlyer her (ekstern lenke)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.