*Nettavisen* Nyheter.

Nasas nye månerakett

Crew Exploration Vehicle skal etter planen ta sin første tur ut i rommet i 2012.

27.02.06 15:36

Siden slutten på den kalde krigen har ikke de amerikanske myndighetene hatt den politiske viljen til å gi de betydelige bevilgningene som skal til for å dra til månen og videre til Mars, slik begge presidentene Bush har foreslått. Det som har manglet har vært et fartøy som kan dra dit samtidig som det er trygt og ikke for dyrt, melder Popular Science.

Nå er Nasa klar med planen for konstruksjonen av nettopp et slikt fartøy. Det har fått navnet CEV, som står for «Crew Exploration Vehicle». Denne måneden, etter å ha gjennomgått de detaljerte kravene fra Nasa, vil Lockheed Martin og en gruppe fra Northrop Grumman og Boeing sende inn sine forslag til bygging av CEV.

Gamle deler

Klikk på bildet for å forstørre.

Nasa vil tildele kontrakten i sommer, og CEV skal etter planen ta sin første tur ut i rommet i 2012, kanskje til den internasjonale romstasjonen, 390 kilometer ute. Hvis fartøyet blir så funksjonelt og kostnadseffektivt som Griffin lover, vil Nasa utstyre det for en 390.000 kilometers ferd til månen. CEV er konstruert i moduler, slik at ingeniørene etter hvert kan legge til moduler for utvidet livsopphold og besetning for den mer enn 56 millioner kilometer lange reisen til Mars en gang etter 2020.

Hvordan har Griffin tenkt å oppnå alt dette? Med en svært lite dristig idé: «Ikke finn opp noe nytt». Det banebrytende med CEV er at det ikke er noe banebrytende, bare sikre, velprøvde løsninger. CEV vil ha formen til Apollo, rakettene til romfergen, og en rekke nyere komponenter fra ubemannede satellitter. Dette er et avvik fra Nasanormalen. Romfergen og Apollo var svært nyskapende programmer. CEV er bevisst det motsatte, siden innovasjon er hovedårsaken til risiko og kostnader i romfarten. Nasa har budsjettert med

Billigere
700 milliarder kroner til CEV over 13 år. Det er 55 prosent av kostnaden med Apollo, justert for inflasjon. Sjansen for svikt er vurdert til 1:2.000, eller ti ganger sikrere enn romfergen.

- Vi er ikke interessert i det nyeste og beste, men i det som er utprøvd og kan vise til gode resultater, sier Leonard Nicholson, underdirektør for Northrop Grumman–Boeing-gruppens CEV-program.

- Det som er virkelig radikalt her er mulighetene med summen av alle delene.

Ekstern lenke til Popular Science Norge

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag