Norsk redningslag på vei til Nepal sitter fast i Baku

Teamet fra NORSAR (Norwegian Search and Rescue) sitter mandag kveld i Baku i påvente av å kunne reise videre til Nepal for å hjelpe til etter jordskjelvet. 40 personer og seks spesialtrente ruinhunder er ombord i flyet. Foto: NORSAR / NTB scanpix

Teamet fra NORSAR (Norwegian Search and Rescue) sitter mandag kveld i Baku i påvente av å kunne reise videre til Nepal for å hjelpe til etter jordskjelvet. 40 personer og seks spesialtrente ruinhunder er ombord i flyet. Foto: NORSAR / NTB scanpix Foto: NORSAR

34 norske redningsfolk og fem hunder sitter fast i den aserbajdsjanske hovedstaden Baku. De venter på tillatelse til å lande i katastroferammede Katmandu i Nepal.

– Vi er veldig motivert for den jobben vi skal gjøre i Nepal, så det er frustrerende å ikke få kommet fram, sier teamets kontaktperson Leif Gullstein til NTB.

Det norske flyet tok av fra Gardermoen rett etter klokka 9.30 mandag. Ni timer senere kom følgende melding om situasjonen: «Vi sitter fast i Baku og venter på innreisetillatelse til Katmandu. Alle har det bra, men vi er utålmodige og brenner etter å komme i arbeid».

Kanskje tirsdag

Norsar-teamet, som består av mannskap fra Norske Redningshunder, Oslo brann- og redningsetat og Oslo universitetssykehus, har med seg 15 tonn redningsutstyr og fem hunder. De skal delta i søke- og redningsarbeidet etter jordskjelvet i Nepal.

Nå må redningsmannskapene vente på ubestemt tid på å få komme i gang, trolig fordi kapasiteten på den lille flyplassen i Katmandu er sprengt.

– Vi blir værende her i hvert fall til tirsdag. Men dette er en situasjon vi er vant til og som vi aksepterer. Vi kan ikke få gjort noe med den, sier Gullstein, som understreker at «stemningen i teamet er god».

Flere avvist

Det kom mandag kveld flere meldinger om internasjonale hjelpearbeidere som måtte vende om og mellomlande i omkringliggende land etter å ha forsøkt å lande i Katmandu. Blant annet måtte et fly med japanske hjelpearbeidere og et TV 2-team to ganger snu og lande i Kolkata i India.

Tribhuvan internasjonale lufthavn har bare en tre kilometer lang rullebane, og hadde gressdekke da den ble innviet i 1955. Rullebanen fikk betongdekke to år senere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag