*Nettavisen* Nyheter.

Norske Jostein er sjef for isgigant

Foto: (getthedoughout.org)

Nå blander han seg inn i amerikansk politikk like før valget.

04.11.12 15:31

Direktøren er født i Bergen, oppvokst i Bergen og Tromsø, og utdannet ved London School of Economics, ifølge BA.

Nå er han en øverste sjef i isselskapet, som har stor suksess over hele verden

Startet med brevkurs
Ben & Jerry’s ble startet i USA i 1966 av Ben Cohen og Jerry Greenfield.

De to ungdommene hadde det til felles at de hatet gym, men elsket mat.

Med et brevkurs i iskremlaging på plass, startet de isbar i Burlington i Vermont.

Mest lest i Nettavisen

Selskapet har utmerket seg ved å ta stilling i politiske spørsmål, ofte med et glimt i øyet, som da Vermont vedtok en lov som tillater homofile ekteskap.

Isen Chubby Hubby ble da omdøpt til Hubby Hubby.

Etter forrige valg ble USAs ferske president Barack Obama hyllet på isfronten. Yes Pekan! spilte på ordtaket «Yes, we can», som Obama brukte aktivt i valgkampen mot John McCain.

Visjonen til Ben er å drive selskapet på en måte som anerkjenner den sentrale rollen som virksomheter spiller i samfunnet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Appell på Youtube
Kampanjen som nå ruller og går i sosiale medier spiller på en dobbelbetydning av ordet «dough», som kan bety både «deig» og «penger».

Målet er at milliardene som store selskaper med særinteresser pumper inn i amerikansk politikk, skal ut.

- Folk syntes vi var gale da vi puttet «dough» i iskrem vår, men det som er virkelig galskap er «all the dough» selskaper med særinteresser putter inn i politikken, sier produksjonsmedarbeider Dave i videoen.

Det er ikke bare Ben & Jerry´s som kjemper mot pengene i politikken.

Også komikeren Stephen Colbert som har et eget show på Comedy Central, har stått aktivt på for å få bort pengene som rike støttespillere bruker på TV-reklamer og annen propaganda for at kandidaten de holder med skal vinne.

Nesten 15 milliarder
Ifølge NTB er høstens valgkamp den dyreste noensinne i USA og har en samlet prislapp på 6 milliarder dollar, tilsvarende 34,2 milliarder norske kroner. Det viser nye beregninger fra Center for Responive Politics.

Bare valgkampen foran presidentvalget vil koste i alt 2,6 milliarder dollar, tilsvarende 14,8 milliarder kroner.

Kongressvalget vil ifølge beregningene koste 1,82 milliarder dollar, tilsvarende 10,4 milliarder kroner.

Les flere saker fra Bergensavisen.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.