Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo-fly i nestenulykke

Foto: (Pressen Bild/Scanpix/EPA)
Sist oppdatert:
Minst 14 fly holdt på å kollidere med andre fly eller kjøretøyer på Stockholms flyplass siste år. Et fly fra Oslo landet på en rullebane der et annet fly holdt på å ta av.

- Jeg tror ikke det kan misforstås. Vi har hatt for mange av disse greiene til at det skal være behagelig, sier Carl Erik Nilsson til Sveriges Radio om ulykkene. Nilsson er sikkerhetsansvarlig hos den sivile luftfartsmyndigheten (CAA) i Sverige.

Siden det ble åpnet en tredje rullebane på Arlanda i april og trafikkmønsteret ble omgjort, har det vært 14 nestenulykker på bakken. Fly har vært nær ved å krasje med bilder, bulldosere, gaffeltrucker og til og med andre fly.

15. januar landet fly som kom fra Oslo på samme rullebane som et mindre fly holdt på å ta av fra. Flyene var svært nær en kollisjon.

Problemet er ifølge Nilsson at flyplassen ikke har forandret skiltingen på rullebanene etter at trafikkmønsteret ble omgjort. Piloter har klaget på den mangelfulle skiltingen og pekt på at akkurat dette problemet var en av hovedårsakene til ulykken på Linate i Milano for to år siden, der et SAS-fly kolliderte med et privatfly. 118 mennesker omkom i ulykken.

- Siden de skiftet trafikkmønster, er ikke skiltene lenger presise, siden de ikke er vendt mot den siden flyene kommer fra. Men flyplassen har ikke råd til å sette opp skilt med to sider, sier Nilsson.

- Man kan ikke ha flaks i all evighet. Før eller siden vil det skje noe dersom ingenting gjøres, skriver Nilsson i en rapport.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!