*Nettavisen* Nyheter.

Pakistanske aviser trykket falskt WikiLeaks-dokument

Flere ledende pakistanske aviser innrømmer å ha trykket et falskt dokument som ble hevdet å komme fra WikiLeaks.

11.12.10 09:01

Islamabad (NTB): Dokumentet var angivelig skrevet av amerikanske diplomater og inneholdt lite flatterende betraktninger og vurderinger av Pakistans erkefiende India.

Avisene The News og The Express Tribune innrømmer å ha blitt ført bak lyset, og beklager nå overfor sine lesere.

Ifølge det falske notatet gikk amerikanske diplomater hardt ut mot den indiske forsvarsledelsen og anklaget dem for å gjennomføre folkemord på muslimer i Kashmir.

Indiske generaler ble beskrevet i lite flatterende ordelag, og indisk etterretning ble anklaget for å støtte militante opprørere i Waziristan og Baluchistan i Pakistan.

Pakistanske forsvarstopper ble derimot rost opp i skyene og landets omstridte sikkerhetstjeneste ISI ble renvasket for alle anklager i forbindelse med terrorangrepene i Mumbai i India i 2008. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.