RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rapport: - Kan sette passasjerene i fare

Foto: Rui Vieira (Pa Photos)
Sist oppdatert:
Advarer billigselskaper mot å kutte kostnader ved å fly med mindre drivstoff.

Den spanske havarikommisjonen har i en rapport, som ble nylig frigjort, konkludert med at såkalte lavprisflyselskaper, deriblant Ryanair, kan utsette flypassasjerene for unødig risiko, skriver den britiske avisen The Independent.

Årsaken, ifølge rapporten, er at billigselskapene spekulerer i å fly med lite drivstoff for å kutte driftskostnader.

Rapporten konkluderer med at markedskonkurransen «tvinger flyselskapene til å ha med seg mindre ekstra drivstoff for å styrke konkurranseevnen», skriver The Independent.

Videre advarer den spanske havarikommisjonen om at flygeledere kanskje ikke vil være i stand til å håndtere en situasjon, hvor flere fly med lite drivstoff forsøker å lande samtidig grunnet dårlig vær eller en stengt rullebane.

- Landet med for lite drivstoff
Den spanske havarikommisjonen har gransket spesielt ett tilfelle der et Ryanair-fly måtte omdirigeres fra Alicante til i Valencia, som følge av sterke vinder, i 2010. Flyet hadde mindre drivstoff enn den påkrevde mengden ved landing, konkluderer havarikommisjonen.

Ifølge rapporten hadde den 27 år gamle Ryanair-piloten kun 956 kilo med drivstoff igjen etter å ha landet på flyplassen i Valencia. Dette er 183 kilo mindre enn minimumskravet på 1139 kilo.

Det er piloten selv som til slutt avgjør hvor mye drivstoff flyet skal ha, men den spanske flyhavarikommisjonen går langt i å antyde at piloter i lavprisflyselskaper får føringer fra ledelsen om å være kostbesparende, også når det gjelder tanking av drivstoff.

Ryanairs kommunikasjonssjef, Robin Kiely, avviser alle påstandene og hevder The Independent og den spanske havarikommisjonen farer med usannheter. Les hennes tilsvar her .

- Koster fem mill. i året
The Independent siterer et notat som angivelig skal ha blitt forfattet av en Ryanair-pilot, som advarer andre kolleger mot å ta med seg unødvendig mengder med drivstoff.

«Om alle tar med seg 300 kilo (ekstra) drivstoff på hver flyging, så brenner vi 7,5 kilo ekstra drivstoff helt unødvendig. Det er 19,500 kilo som er bortkastet daglig på hele flåten ... Enkel matte viser at dette koster selskapet fem millioner dollar hvert år».

Ledelsen i Ryanair har senere tatt sterkt avstand fra uttalelsen.

- Vi oppfyller alle krav
Ryanair har tidligere avvist anklagen om at de spekulerer på å fly med lite drivstoff for å kutte på kostnadene.

- Som Europas største flyselskap, med flere daglige flyavganger enn noe annet flyselskap, så støter vi av og til på omdirigeringer, tekniske problemer eller andre hendelser under flyging, og i alle tilfellene så oppfyller Ryanairs piloter alle EUs sikkerhets- og operasjonsprosedyrer, har kommunikasjonssjef i Ryanair, Stephen McNamara, tidligere uttalt til Nettavisen.

Rapporten til den spanske havarikommisjonen uttrykkes det bekymring for at flysikkerheten kan svekkes om flere flyselskaper slutter seg til Ryanairs drivstoffstrategi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere