Reklameplakaten for det australske hotellet Sofitel Brisbane viser et bilde av et smilende par - en mann og en kvinne - som ligger i morgenkåper på en seng og leser, med en luksuriøs hotellfrokost mellom seg.
Så langt er det altså lite å utsette på bildet, men så mange har nå reagert på reklamen at hotellet har sett seg nødt til å trekke den, skriver News.com.au.
Derfor reageres det
Årsaken er lesestoffet til de to; mannen leser en utgave av Australian Financial Review, der det er fokus på politikk og finans, mens kvinnen leser i en bok om motehuset Chanel.
Kritikken lot altså ikke vente på seg, og dreier seg i all hovedsak om at man mener hotellet går i stereotypi-fella.
- Ugh. SofitelBrisbane denne reklamen er seriøst misvisende. Tro det eller ei, vi er i stand til mye mer enn å bare se fine ut på bilder. Jeg vet hva jeg foretrekker å lese, skriver en på Twitter.
- Hei SofitelBrisbane, frokosten deres ser fantastisk ut! Og jeg ville bare si at jeg er en kvinne og jeg leser også FinancialReview hver dag, skriver en annen.
Hotellet: - Vi beklager
Reklamen kom først på trykk i et helgebilag i Sydney Morning Herald, men vil nå altså ikke være å se i fremtidige publikasjoner.
En talsmann for Sofitel Brisbane har beklaget for reklamen og forteller altså at den nå trekkes, skriver News.com.au.
- Vi hadde ingen intensjon om å portrettere en stereotypi, men vi ser det og beklager til alle som ble fornærmet.
Her er et knippe av reaksjonene som er kommet:
LES OGSÅ:
