RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS fløy med usikre fly

Sist oppdatert:
SAS fløy i fjor med 10 maskiner fra København og Stockholm som aldri skulle vært i luften. Skandinaviske luftfartsmyndigheter ser svært alvorlig på saken.

I november i fjor kom det for en dag at 10 Airbus-fly på interkontinentale ruter ikke hadde gjennomgått vedlikeholdsprogrammet i tråd med forskriftene.

Ifølge internasjonale regler skal slike fly bli værende på bakken og kan ikke settes inn i kommersiell trafikk, skriver Svenska Dagbladet.

- Har tøyd sikkerhetsmarginene

- SAS har tøyd sikkerhetsmarginene, sier Nils Gunnar Billinger til avisa. Han er generaldirektør for Luftfartsverket og ordfører i OPS-utvalget, de skandinaviske luftfartsmyndighetenes samarbeidsorgan for flysikkerhet.

SAS selv tar kritikken på alvor.

Erkjenner glipp
Ifølge Lars Mydland, operativ direktør i SAS, er det 10 fly av Airbus 330 og 340-typen som ikke har gjennomgått de inspeksjonene de skulle. Dette er fly som benyttes på interkontinentale flygninger fra Stockholm og København.

- Dette er meget alvorlig og avslører en glipp og rutinesvikt fra vår side, sier Mydland til TV 2 Nettavisen.

Inspeksjonene det er snakk om er såkalte AD-inspeksjoner, som flyleverandører og motorprodusenter pålegger selskapene og som må følges opp innen en gitt tidsfrist. Inspeksjonene skal avdekke svikt i for eksempel motordeler hvis det oppdages svakheter hos fabrikanten.

Fant ingen feil
SAS meldte selv fra da de oppdaget at de ti flyene ikke hadde gjennomført denne delen av inspeksjonsprogrammet. Nå når undersøkelsene er gjort, er det ikke funnet noen feil ved maskinene.

- Dermed kan vi nå si at dette ikke har truet flysikkerheten, men det er likevel meget alvorlig. Flyene var formelt sett ikke luftdyktige, erkjenner Mydland.

De ti flyene gjennomførte flere hundre flygninger før rutinesvikten ble oppdaget og AD-inspeksjonene gjennomført.

Mydland sier SAS nå vil bestrebe seg på å få kontroll over sine rutiner når det gjelder AD-inspeksjoner og gjenskape tilliten hos myndigheter og passasjerer. Oppdraget med å følge opp AD-inspeksjonene var satt bort til en underleverandør.

- Det er likefullt vårt ansvar at dette er i orden, sier Mydland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere