SAS presset trøtte piloter

Foto: (Scanpix)

SAS har i strid med regelverket presset trøtte piloter til å jobbe mer enn tillatt.

19.11.07 14:31

Men SAS har ført en lang juridisk kamp om å få lov til å utnytte pilotene maksimalt, og har gjentatte ganger forsøkt å få myndighetene til å godkjenne en prosedyre som strider mot regelverket, skriver Jyllands-Posten.

Stridens kjerne er at SAS bruker trøtte piloter til å stille opp ved sykdom hos andre piloter. Disse pilotene, som er tilkallingsvakter, kan risikere å bli ringt opp midt på natten og få beskjed om at de skal stille på jobb kort tid etter.

Ikke uthvilt
Disse tilkallingspilotene kan dermed ikke forbedre seg på å være like uthvilt som andre piloter som vet når de skal på jobb. Tilkallingspilotene har til tross for dette hatt like lange arbeidsdager som de andre pilotene.

- Det er avgjørende for sikkerheten at pilotene møter «fit for flight». Derfor skal SAS følge bestemmelsene om hviletid, fastslår Karl-Erik Mårtensson, sjef for Skandinavisk Tilsynskontor (STK), som kontrollerer sikkerheten i SAS.

Myndighetene oppdaget i 2005 at denne ordningen hadde pågått i to år. Myndighetene har flere ganger krevd at SAS skulle rette seg etter reglene før selskapet til slutt godtok kravet.

Sterk kritikk
Et utvalg bestående av skandinaviske eksperter, det såkalte O-utvalget, har behandlet saken og rettet sterk kritikk mot SAS allerede i 2005.

- Konklusjonen fra O-utvalgets medlemmer er at SAS ikke iakttar flysikkerheten med sitt opplegg, fastslo utvalget.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag