RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS presset trøtte piloter

(Scanpix)
Sist oppdatert:
SAS har i strid med regelverket presset trøtte piloter til å jobbe mer enn tillatt.

Men SAS har ført en lang juridisk kamp om å få lov til å utnytte pilotene maksimalt, og har gjentatte ganger forsøkt å få myndighetene til å godkjenne en prosedyre som strider mot regelverket, skriver Jyllands-Posten.

Stridens kjerne er at SAS bruker trøtte piloter til å stille opp ved sykdom hos andre piloter. Disse pilotene, som er tilkallingsvakter, kan risikere å bli ringt opp midt på natten og få beskjed om at de skal stille på jobb kort tid etter.

Ikke uthvilt
Disse tilkallingspilotene kan dermed ikke forbedre seg på å være like uthvilt som andre piloter som vet når de skal på jobb. Tilkallingspilotene har til tross for dette hatt like lange arbeidsdager som de andre pilotene.

- Det er avgjørende for sikkerheten at pilotene møter «fit for flight». Derfor skal SAS følge bestemmelsene om hviletid, fastslår Karl-Erik Mårtensson, sjef for Skandinavisk Tilsynskontor (STK), som kontrollerer sikkerheten i SAS.

Myndighetene oppdaget i 2005 at denne ordningen hadde pågått i to år. Myndighetene har flere ganger krevd at SAS skulle rette seg etter reglene før selskapet til slutt godtok kravet.

Sterk kritikk
Et utvalg bestående av skandinaviske eksperter, det såkalte O-utvalget, har behandlet saken og rettet sterk kritikk mot SAS allerede i 2005.

- Konklusjonen fra O-utvalgets medlemmer er at SAS ikke iakttar flysikkerheten med sitt opplegg, fastslo utvalget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere