RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: AP/Scanpix

Sjekk denne kroppen

Sist oppdatert:
Denne flykroppen skal gi mindre bråk og drivstofforbruk. Se bildene av framtidens fly.

Nasa i samarbeid med Boeing har utviklet det som kan bli framtidens flykropp, melder nyhetsbyrået AP. Modellen, som har fått navnet X-48B, er utviklet med en stor vinge som skal gi mindre luftmotstand enn sylindriske flykropper.

Ny generasjon
Målet er at dette flyet skal innlede en helt ny generasjon fly som bruker mindre drivstoff og støyer mindre. Motorens plassering bak i flyet skal virke skjermende både på flystøyen inne i kabinen og i omgivelsene rundt.

Den første turen ble gjennomført for en uke siden i California og blir meldt om å være vellykket. Flyet ble fjernstyrt fra bakken. I løpet av den halvannet time lange prøveturen nådde flyet en høyde på 2285 meter. Nasa og Boeing opplyser at testresultatene vil danne et bilde sammen med tester i vindtunnel.

Småskalaversjon
Modellen er i åtte prosent størrelse i forhold til fullskalaversjonen og er bygd i England. Testflyet veier bare 225 kilo, er 6,4 meter bredt og har tre motorer. Også det amerikanske flyvåpenet er involvert i testingen.

Flyet blir nå testet ut i lav hastighet for at en skal bli bedre kjent med flyegenskapene spesielt ved letting og landing.

Når en fullskalaversjon av flyet står klart til og settes inn i trafikk, er enda uklart.

Tror du dette kan være framtidens fly? Si din mening under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere