Gå til sidens hovedinnhold

Skal det være en majones-margarita?

Japansk restaurant ofrer alt på gimmickens alter.

Japanerne har en rimelig drøy tilnærming til den gule sausen, og kanskje drøyest av dem alle er kokken Koji Nakamura. På sin lille restaurant i Tokyo, oppfinnsomt nok kalt «Mayonnaise Kitchen» drømmer han sine fete drømmer. Mange vil kanskje heller beskrive dem som mareritt.

Ta signatur-drinken Mayogarita, for eksempel. En frisk original, der alt det friske er byttet mot emmen eggesaus. Eller hva med Mayoty Dog, en drøy avart av vodka-originalen Salty Dog. Saltet på kanten av glasset er byttet ut med majones.

Men det er ikke så søkt som det kan høres ut. Japans unge har vært gjennom en mat-revolusjon, en majolusjon, de siste årene. Mens eldre japanere hårdnakket stritter imot, har de yngre japanerne trykket majonesen til sitt skjortekledde bryst. Det finnes endog et navn for denne entusiasmen, de kalles nå mayolers - de somkliner majones på alt fra tørket blekksprut til frokostblanding.

Mayonnaise Kitchen vet å fri til mayolerne. På menyen har Koji Nakamura en hel rekke europeiske retter ispedd majones. Toast, spaghetti og fondue kan alle nytes med fettlokk, og den lille restauranten har hatt gode tider, melder nyhetsbyrået Reuters.

Men på horisonten hviler tunge skyer. Japan har, som de fleste vestlige land, en stor kostholdstrend som akkurat nå presser produsentene til å skjære ned på fettet i sausene. Legg til at QP, Japans største majonesprodusent i juni så seg nødt til å heve prisene etter et kostnadshopp på vegetabilsk olje, så nærmer det seg en tidlig kveld for konseptrestauranten. Nakamura er likevel mest bekymret for ettervirkningene av en lang og varm sommer. Japan har sett seg om etter lettere mat.

Og med drinker som Mayogarita er det kanskje like greit?

Reklame

Her får du tak i valpekalenderen 2021