RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skandale-reparasjon i Tyrkia

Sist oppdatert:
Etter å ha blitt overhalt på det tyrkiske verkstedet, ble det avdekket 155 feil på det norske Hercules-flyet. Flere feil var så alvorlige at flyet ikke fikk lov å ta av.

Ideen var å spare penger, men serviceavtalen med det tyrkiske flyverkstedet ble et pengesluk for det norske flyvåpenet. For etter å ha gått seirende ut av anbudsrunden, viste det seg at verkstedet verken hadde nok erfaring eller kompetanse, skriver VG. Og da flyene var klare for levering, ble det nedlagt forbud mot å ta av.

Allerede da det første flyet skulle jekkes opp, holdt teknikerne på verkstedet på å ødelegge skroget på flyet ettersom de ikke hadde det nødvendige utstyret. Sammen med de to norske flyene kom også en norsk tekniker, som flere ganger måtte legge ned full arbeidsstans på flyene i frykt for at vedlikeholdet skulle skade flyene.

Da det første flyet var «ferdig» viste inspeksjonen 155 feil, ifølge VG. Åtte av disse var så alvorlige at flyet ikke fikk ta av. Feilene er nå rettet opp og i januar kom det første flyet tilbake til Norge. Den andre Hercules-maskinen står fremdeles i Tyrkia. Alt arbeid på flyet er stanset.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere