Skuffet over VM-arrangørene

Foto: Yves Logghe (Ap)

Kreftforeninger og ernæringseksperter raser mot arrangørene av VM i fotball.

14.06.10 21:03

Noen av verdens best trente mennesker er samlet i Johannesburg i Sør-Afrika under VM i fotball.

Deltakerne er forbilder for barn over hele verden, og representerer en sunn livsstil.

Men nå raser lokale helseeksperter i Sør-Afrika mot arrangørene av VM. Årsaken er valget av sponsorer.

Negative assosiasjoner
Store selskaper som Coca-Cola, McDonald’s og Budweiser har betalt flere hundre millioner dollar i sponsorpenger til Fifa.

Ernæringseksperter frykter at de omfattende kampanjene vil påvirke barn i vertslandet, og at de omfattende reklamekampanjene skaper assosiasjoner mellom sportshelter og usunn mat og drikke.

Fedmeproblem
Ekspertene påpeker at Sør-Afrika allerede sliter med et fedmeproblem, og at 29 prosent av menn og 56 prosent av kvinner er overvektig. Og hele 17 prosent av barn i alderen mellom ett og ni år, er overvektig, ifølge en fersk rapport.

Det sørafrikanske forbrukerrådet mener arrangørene går glipp av en glimrende mulighet til å opplyse og utdanne alle samfunnslag om sunne spisevaner.

Uansvarlig valg
En verdensomspennende kreftforening, som mener det finnes overbærende bevis på at fedme øker risikoen for seks krefttyper, anklager arrangørene for å være uansvarlig i sitt valg av sponsorer.

- Det er svært skuffende at disse selskapene har blitt valgt som sponsorer og partnere, sier Teresa Nightingale, generalsekretær i World Cancer Research Fund, melder nyhetsbyrået AFP.

President for McDonald’s svarer på kritikken ved å si at hamburgerrestaurant-kjeden tilbyr mye sunn mat på menyen.

- Mat som McDonald’s serverer, er det samme som folk kan kjøpe i butikken. Vi har salater, frukt, kylling og oksekjøtt, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.