*Nettavisen* Nyheter.

Stjerner dropper plateselskapene

Musikkindustrien kommer til å kjenne svien og føle nedgangen.

19.11.07 09:38

Madonna, Paul McCartney, Spice Girls og Radiohead dumper plateselskapene. De mener selskapene tar for stor del av inntjeningen samtidig som de gir for lite fleksibilitet.

NA24 - din næringslivsavis

Radiohead har lagt ut det siste albumet nett. Publikum velger selv hva de vil betale. Paul McCartney har inngått distribusjonssamarbeid med kaffekjeden Starbucks. Madonna har en avtale med Live Nation. Spice Girls har avtale med undertøysgiganten Victoria's Secret.

Ifølge eMarketer.com er dette begynnelsen på det som kommer til å sørge for at musikkindustrien taper 20 prosent av inntektene om bare fire år. På verdensbasis kommer inntektene til å falle fra 31,8 milliarder dollar (175 milliarder kroner) i 2006 til 26,6 milliarder dollar (146 milliarder kroner) i 2011.

- Situasjonen i industrien har blitt så trist at mange toppartister styrer utenom plateselskapene og signerer med merkevarer som ikke har musikk som hovedområde, sier eMarketers egen analytiker Paul Verna, ifølge eMarketer.com.

Det betyr ikke nødvendigvis mindre penger i musikkartistenes lommebok, men plateselskapene kommer til å merke at stjernene velger andre distribusjonsplattformer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.