RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stoltenberg om bord i amerikanernes flytende kjempevåpen


NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg fikk fredag en omvisning på det amerikanske hangarskipet USS Harry S. Truman, som nå er på vei til farvannene utenfor Norge for å delta i NATO-øvelsen Trident Juncture. Foto: Johan Falnes / NTB scanpix
NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg fikk fredag en omvisning på det amerikanske hangarskipet USS Harry S. Truman, som nå er på vei til farvannene utenfor Norge for å delta i NATO-øvelsen Trident Juncture. Foto: Johan Falnes / NTB scanpix Foto: ( NTB scanpix )
Sist oppdatert:
– Det er dette som holder oss trygge, sier NATO-sjef Jens Stoltenberg. Fredag fikk han oppleve hangarskipet USS Harry S. Truman fra innsiden.

Som generalsekretær i NATO og tidligere statsminister har Stoltenberg fått oppleve mye. Men ikke dette. Det var som å bli en gutt igjen, sa han da han takket mannskapet mot slutten av besøket.

USS Harry S. Truman er et 333 meter langt hangarskip som mannskapet selv beskriver som en flytende by, med en atomreaktor som hjerte og 5.400 soldater og rundt 60 fly og helikoptre om bord. Nå er fartøyet på vei til farvannene utenfor Norge, der det skal delta i NATOs store militærøvelse Trident Juncture.

Om bord fikk Stoltenberg se de voldsomme kreftene som settes i sving når jagerfly av typen F-18 Super Hornet blir skutt ut fra hangarskipet med katapult.

– Det er ganske mektig, sier Stoltenberg til NTB.

Ser ingen provokasjon

Skal NATO på en troverdig måte klare å skremme andre fra å angripe, må alliansen vise styrke, understreker NATO-sjefen. Nettopp derfor er fartøyer som USS Harry S. Truman viktige, mener han.

– Det er dette som holder oss trygge. Hele poenget med NATO er jo å avverge krig og konflikt, og måten vi gjør det på, er ved å sørge for at det aldri er noen som helst tvil om at vi er beredt på å forsvare ethvert medlemsland, sier Stoltenberg.

Han ser likevel ingen grunn til at land som Russland skal bli provosert av at NATO nå ruller i gang megaøvelsen Trident Juncture.

– Alle land har rett til å trene styrkene sine, og vi gjør det på en veldig åpen og forutsigbar måte, sier han.

Defensivt scenario

Stoltenberg får støtte av general Curtis M. Scaparrotti, NATOs militære øverstkommanderende.

Han viser til at Trident Juncture har et defensivt scenario som utgangspunkt, at øvelsen gjennomføres i god avstand fra grensa til Russland, at både NATO og Norge har brifet russerne om øvelsen og at Russland får være med og observere.

– Alt dette er faktorer som burde fortelle en erfaren makt som Russland at dette ikke er aggressivt, sier Scaparrotti til NTB.

«Arrestert landing»

Stoltenberg og Scaparrotti ble fløyet ut til hangarskipet sammen i et gammelt propellfly av typen COD C2.

Flyet gjorde en såkalt «arrestert landing» da det kom fram til hangarskipet. Det betyr at flyet fester seg med krok til en vaier når det deiser ned på dekket, slik at det klarer å stoppe i tide.

Én av tjue ganger bommer flygeren på vaieren, advarte amerikanerne før avreise. Men det er ingenting å være redd for, forsikret de – i så fall er det bare å gi bånn gass og komme seg i lufta igjen.

«Som et bilkrasj»

For jagerflygerne på hangarskipet er opplevelsen enda mer ekstrem.

– Det er som et bilkrasj når du lander. Kreftene du opplever når du går fra 290 kilometer i timen til null på bare to sekunder, er veldig intense, forteller flygeren Matt Suyderhoud.

Han innrømmer at han fortsatt er litt nervøs når han må lande i mørke, med hangarskipet vuggende i bølgene nedenfor.

Men med Stoltenbergs fly gikk det bra. Og da tida var kommet for avreise, fikk generalsekretæren og hans reisefølge selv oppleve katapulten – med en kraft på rundt 4 g.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere