RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Total forvirring før 11. september

USA var preget av kaos i morgentimene 11. september 2001 da amerikansk sivil luftfart og forsvaret opplevde noen av sine verste øyeblikk.

Det går fram av rapportene som den uavhengige granskningskommisjonen la fram tidligere denne uken etter 18 måneders arbeid. Alle var uforberedt på terrorangrepene mot New York og Washington - fra president George W. Bush og nedover i hierarkiet.

Presidenten oppholdt seg på en barneskole i Sarasota i Vest-Florida da han fikk beskjed om at to fly var styrtet inn i World Trade Center i New York. Og visepresident Dick Cheney satt i Det hvite hus og ble raskt anbrakt i en bunker i kjelleren.

Derfra forsøkte Cheney å ta tømmene, men i 149 minutter hersket det fullt kaos. Kommisjonen har offentliggjort i alt 17 delrapporter som tegner et bilde av full forvirring. Topptjenestemenn visste lite om hva som skjedde og lærte mer fra nyhetssendingene på TV enn fra dyptpløyende etterretningsmeldinger.

Manglende samtale
Granskningskommisjonen tegner et bilde av en president som var langt mer usikker og klønete i sin opptreden enn han selv i ettertid har ønsket å fremstå som. Og rapportene har langt fra svar på mange grunnleggende spørsmål.

Visepresident Cheney hevdet overfor kommisjonen at han tok kommandoen etter at Bush over telefonen hadde gitt ham alle fullmakter til å skyte ned fly som truet Washington.

I ettertid har det ikke vært mulig å spore en slik telefonsamtale, selv om både Bush og Cheney tviholder på at den fant sted. Men ingen som oppholdt seg i bunkeren sammen med Cheney kan huske at visepresidenten snakket med Bush på det tidspunkt som er oppgitt.

Først en god stund senere foreslo visestabssjef Joshua Bolton i Det hvite hus at Cheney burde kontakte Bush for å få sitt mandat bekreftet. Sammen med Cheney var også hans kone Lynne, nestsjefen i Det nasjonale sikkerhetsråd, Stephen Hadley, og Cheneys egen stabssjef, I. Lewis Libby.

Cheneys ordre
Cheney ga på et tidlig tidspunkt ordre om at jagerfly fra Langley flybase i Virgina skulle på vingene. Da var det klart at flere passasjerfly var kapret, men jagerflyene gikk østover ut i Atlanterhavet, før de fikk ordre om å snu. De hadde vanskelig for å finne de «forsvunne» passasjerflyene.

En annen ordre gikk til Andrews-flybasen utenfor Washington om å sende opp jagerfly. Men denne ordren kom ikke fra Cheney eller Det hvite hus, og kommisjonen mener den ikke fulgte de vanlige kommandolinjene. Alt tyder på at det var etterretningsorganisasjonen CIA som ga denne ordren.

Selv om Cheney hadde «ordre» om å skyte ned fly som truet hovedstaden, var jagerflyene som gikk opp fra Andrews-basen, ikke fullt oppsatt med våpen. Selv der hvor ordrene fulgte kommandolinjene og fly var fullt utstyrt med våpen, kom aldri ordren om å skyte fram til jagerpilotene. Forvirringen var total.

Kommandosentralen Norad, som overvåker det nordamerikanske luftrommet og det nasjonale luftfartsverket, strevde med å improvisere et forsvar som ingen hadde trent på tidligere.

- Det amerikanske forsvaret var trent på å "se framover". Ingen hadde brukt fly som raketter siden de japanske kamikaze-flygerne under den annen verdenskrig, sa USAs forsvarssjef, general Richard Myers, i sin forklaring for komiteen.

Famlende Bush
Og mens Cheney styrte butikken fra bunkeren i Det hvite hus, sto Bush tvilrådig og avventende i et klasserom i Florida. –Jeg ønsket å inngi ro, slik at befolkningen ikke skulle oppleve panikk mens landet var i en krise, forklarte Bush til kommisjonen.

Da Bush endelig valgte å forlate skolen, tok bilkortesjen feil retning og skapte mye rot før presidenten endelig kom til flyplassen og kunne gå om bord i Air Force One. Men hvor skulle han dra?

Beskjeden fra Washington var klar: Ikke kom tilbake til hovedstaden nå, men kom deg raskest mulig på vingene og legg deg så høyt som mulig. Det var også strategien Bush fulgte der hans spesialfly dro rundt i Midtvesten de nærmeste timene etter terrorangrepene.

Noen holdt likevel hodet kaldt i alt kaoset. Flygelederne klarte å ta ned alle 4.500 passasjerfly som var i lufta før luftfartsmyndighetene innførte totalt flyforbud over hele USA.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere