RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Uber må krige på to fronter i USA

DROSJEKRIG: De velkjente, gule taxiene er ikke lenger alene om å tilby sjåførtjenester på Manhattan. De svarte Uber-bilene tar opp vel så stor plass i disse dager.
DROSJEKRIG: De velkjente, gule taxiene er ikke lenger alene om å tilby sjåførtjenester på Manhattan. De svarte Uber-bilene tar opp vel så stor plass i disse dager. Foto: Roy Kvatningen (Mediehuset Nettavisen)
Torsdag startet en rettssak som kan bli skjebnesvanger.

NEW YORK (Nettavisen): Ossama Abdelhady (55) vinker meg inn i bilen. Jeg forlater asfalten på Fifth Avenue og setter meg inn i hans sorte Chevrolet. Det lukter rent og godt. Setene er komfortable. Og den egyptiske sjåføren min viser opp et imøtekommende smil.

- Vil du ha et intervju? Ja, selvsagt, det kan du få, sier han.

Abdelhady kjører en av om lag 16.000 biler tilknyttet Uber i New York City. De gule taxiene er fortsatt ekstremt godt synlig i bybildet, men nå er de i faktisk i mindretall, forteller han.

- Det er flere Uber-biler enn gule taxier i New York nå.

Bedre og billigere

Ingen bør være overrasket over dette. Uber tilbyr nyere, renere og mer komfortable biler enn de gule taxiene gjør - og Uber gjør det dessuten til en lavere pris. Det er mulig fordi Uber ikke gir sine sjåfører fast jobb, men «partnerskap».

Slik unngår den app-baserte sjåførtjenestegiganten kostbare forpliktelser.

- Jeg får ikke sykepenger eller forsikring. Jeg må betale det selv. Jeg betaler Uber omtrent 35-40 prosent av det jeg tjener, men må likevel betale bensin, forsikring, vask og alt selv, sier Abdelhady til Nettavisen.

Ikke at han klager. Han visste hva han gikk til da han begynte som Uber-sjåfør for seks måneder siden. 55-åringen trenger friheten som denne jobben gir.

- Jeg trives så langt. Jeg kan legge opp arbeidsdagen som jeg vil, og det er spesielt viktig for meg nå. Jeg har en datter på tre år, og kona mi går på skole, så jeg trenger denne fleksibiliteten.

STÅR TIL DISPOSISJON: Ossama Abdelhady og de andre Uber-sjåførene har tatt en kraftig bit av markedet i New York City.


Mulig gruppesøksmål

Arbeidsvilkårene er imidlertid omstridte. Torsdag startet en rettsprosess i San Francisco, hvor Uber må kjempe for retten til å vurdere sjåførene sine som partnere i stedet for ansatte.

Selskapets advokater vil argumentere med at sjåførene deres er så forskjellige når det gjelder arbeidstid og fleksibilitet at de ikke kan vurderes som én masse. Hvis Uber taper høringsrunden, vil saken komme opp som et gruppesøksmål. Det kan bli fryktelig dyrt.

- Vi må få medisinsk forsikring eller pensjon. Jeg får ingen av delene
nå. Uber tjener enorme pengesummer, men det går til investorene. Det er et bra konsept, men det må justeres litt hvis de vil beholde sjåførene og unngå at de bytter til et annet selskap, for eksempel Lyft, som bare tar 20 prosent av sjåførenes inntekt, mener Ossama Abdelhady.

NOK AV TILBUD: Dette skjermbildet fra Uber-appen viser hvor lett det er å få tak i en Uber-bil midt på Manhattan. Fem ledige biler var under to minutter unna der Nettavisens journalist sto da bildet ble tatt.

Uber er samtidig involvert i en krig også i New York City. Mens politikerne i Washington konkluderte med at forbrukerne er så misfornøyd med den vanlige taxinæringen og så fornøyd med Uber at det ble grønt lys, står lyset på gult på Manhattan.

Ordføreren fikk juling

Ordfører Bill de Blasio ville innføre et tak på hvor mange biler Uber skal få lov til å ha på gatene, men gjennom en massiv kampanje hvor Uber brukte sine kunder til å legge press på de Blasio - og støtte fra kjendiser som Ashton Kutcher, Neil Patrick Harris og Kate Upton - vant Uber fram.

Resultatet er at byen skal granske effekten av å Uber grundig før en endelig konklusjon blir vedtatt. For Bill de Blasios del førte prosessen også til et annet og langt mer ubehagelig resultat: Hele 44 prosent av innbyggerne er misfornøyd med den jobben han gjør, viser en undersøkelse som ble publisert av Quinnipiac-universitetet torsdag.

Uber brukte sin app til å vise kundene i New York hvordan bybildet ville ha sett ut uten deres biler, kalte dette «de Blasio-kartet» og oppfordret brukerne til å signere et opprop for å forsvare deres rett til å kjøre på Manhattan.

- Uber har vunnet, enn så lenge. De ville sette et tak på antall biler, men jeg mener at det går imot hva USA står for, nemlig et fritt marked. Nå skal de undersøke om markedet trenger Uber, forteller Abdelhady til Nettavisen.

Han tror at Uber er kommet for å bli.

- Mange kunder forteller meg at de aldri bruker de gule drosjene lenger. Taxisjåførene jobber i skift. Hver bil kjører tre skift, tror jeg, hver dag. Sjåførene eier ikke bilene, så de bryr seg ikke om hvor rene eller skitne de er. 

Abdelahdy har rett. Det kan kundene enkelt konstatere med egne øyne.

- Når du kjører i en Uber, er det annerledes. Jeg vasket bilen både innvendig og utvendig før jeg startet i dag. Jeg vil at den skal se bra ut, at kunden skal være fornøyd. Du som kunde kan også gi karakter til meg som sjåfør og da er det viktig at bilen er ren og pen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere