*Nettavisen* Nyheter.

Vil selge Norge

Omdømmeutvalget frykter at negative inntrykk av Norge kan slå rot hvis ikke landet selv tar grep.

I 2004 ble Omdømmeutvalget nedsatt for å se på hvordan Norge (som i fjor hadde 4,6 millioner fastboende) kan bli «kjent og synlig i utlandet.»

- Om ikke vi bevisst skaper et omdømme kan konkurrenter skape et ikke-ønsket bilde av oss, sier Omdømmeutvalgets leder, Jon Vea, til TV 2 Nettavisen.

Striden om Muhammed-karikaturene og laksekranglene med Russland og USA trekkes frem som eksempel på negativ profilering i sluttrapporten utvalget legger frem i dag.

- Nå virker det som om utenriksminister Jonas Gahr Støre har lykkes i en del brannslokking i forhold til karikatur-striden, men det er en utfordring for norske myndigheter å synliggjøre at dette ikke er noe som kjennetegner Norge eller noe Norge står for, sier Vea.

Ukjent og usynlig
Siden midten av 80-tallet har det blitt gjennomført en rekke markedsundersøkelser om Norges omdømme i utlandet. De fleste av undersøkelsene konkluderer med at kunnskapen om Norge er lav.

- Hvis vi ikke tar grep kan det feste seg andre, uønskede inntrykk av Norge, for eksempel at landet «bare er dyrt.», sier Vea.

- Vi ser også at andre land ganske systematisk fornyer og moderniserer sitt image. Undersøkelser viser at man liker best å samhandle med dem man har et godt inntrykk av.

Nasjonalt forum
Omdømmeutvalget ønsker at profileringen av Norge utenlands skal samkjøres ved at det opprettes et «nasjonalt omdømmeforum» under ledelse av Utenriksministeren.

- Jeg tror norske bedrifter og myndigheter bør snakke mer sammen. Det gjelder å ha en felles koordinering og et felles samspill i profileringen av Norge, sier Vea til TV 2 Nettavisen.

I tillegg til omdømmeforumet og en omdømmekonferanse til høsten går utvalget inn for at det igangsettes et «felles pilotprosjekt» med fokus på Nordområdene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.