RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

YouTube-stjerne (7) omsatte for 186 millioner på ett år

Butikkgiganten Walmart begynte å selge en eksklusiv kolleksjon med leker og klær kalt «Ryan’s World». Inntjeningen fra Walmart-avtalen vil trolig ytterligere øke omsetningen til Ryan neste år.
Butikkgiganten Walmart begynte å selge en eksklusiv kolleksjon med leker og klær kalt «Ryan’s World». Inntjeningen fra Walmart-avtalen vil trolig ytterligere øke omsetningen til Ryan neste år. Foto: Skjermdump («Ryans Toysreview» /YouTube)
Sist oppdatert:
Den amerikanske gutten Ryan blir av Forbes rangert som den best betalte YouTube-stjernen i verden i 2018.

Ifølge Forbes’ estimater har Ryan omsatt for 22 millioner dollar i tidsperioden juni 2017 til juni 2018. Det tilsvarer 186 millioner kroner. Skatt, honorarer til manager og andre utgifter er ikke trukket fra summen.

Ryan har sitt eget YouTube-program «Ryans Toysreview», hvor han rett og slett anmelder leker.

Han poster nye videoer nesten daglig og har millioner av seere. NBC spurte Ryan i et intervju om hvorfor han var så populær.

- Fordi jeg er underholdende og morsom, svarte han.

YouTube-kanalen ««Ryans Toysreview»» ble opprettet i mars i 2015 av Ryans foreldre. Programmene har til sammen generert 26 milliarder visninger og 17,3 millioner følgere.

Revet vekk fra butikkhyllene

21 av de 22 millionene som «Ryans Toysreview» har omsatt på ett år, kommer fra reklamesnutter som blir vist før videoene. Det resterende stammer fra sponsede innlegg.

Ryan har nå fylt åtte år, men var bare syv år gammel da han hadde den svimlende omsetningen på 22 millioner dollar på ett år.

Lekene som Ryan anmelder på YouTube, kan bli revet vekk fra butikkhyllene på rekordfart.

Butikkgiganten Walmart begynte å selge en eksklusiv kolleksjon med leker og klær kalt «Ryan’s World» i august. Inntjeningen fra Walmart-avtalen vil trolig ytterligere øke omsetningen til Ryan neste år, melder BBC.

YouTube-trend

Ryan er en del av den såkalte YouTube-trenden «unboxing», som går ut på at innholdsprodusentene filmer seg selv mens de åpner opp emballasjen til nye leker, teknologiprodukter eller andre forbrukervarer og omtaler produktene.

Chas Lacaillade er administrerende direktør for selskapet Bottle Rocket Management, som representerer mange innholdsprodusenter som driver med såkalt «unboxing».

Lacaillade prøver å forklare hvorfor barn foretrekker å se andre barn leke på YouTube fremfor å leke selv.

- Unboxing tilbyr en vikarierende følelse av å faktisk få oppleve gleden av å motta og åpne noe man virkelig ønsker seg. Dette gjelder spesielt ting som er utenfor rekkevidde eller er uoppnåelig, sier Lacaillade til Forbes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere