*Nettavisen* Nyheter.

Utnytter mobilforsikring grovt

Forsikringsbransjen mener ungdom driver med omfattende bedrageri på forsikringer av mobiltelefoner.

Det er høyt press blant barn og unge for å ha riktig og kul mobilmodell. Det betyr høy utskiftingsfrekvens av de dyre dingsene.

Rundt 160 000 Telenor Mobil-kunder og 150 000 NetCom-kunder har nå egen forsikring for mobiltelefonenen sin. Denne dekker tyveri og skader som ikke skyldes slitasje etter vanlig bruk, skriver Aftenposten.

Gjensidige NOR Forsikring, som leverer forsikring til Telenor Mobil, har bare hatt 24 konkrete mistanker om bedrageri denne type forsikringer.

Men Ivar Haukvik, utreder i Gjensidige NOR Forsikring, er overbevist om at bedrageriene er langt mer omfattende enn tallene viser.

- De sakene vi har hatt hittil i år, er bare en knøttliten del av et kjempestort isfjell, sier Haukvik til Aftenposten.

Hverken Gjensidige NOR Forsikring eller Telenor Mobil vil oppgi antall skadeutbetalinger eller samlet beløp.

Han mener det er umulig å vite om forsikringskravet er reelt eller ikke.

- Det er vanskelig å komme med innsigelser mot et anmeldt tyveri. Og når kunden hevder at telefonen ble mistet i bakken ved et uhell, er det vanskelig å bevise det vi tror i endel tilfeller, nemlig at telefonen er blitt kastet med vilje, sier Haukvik.

Månedsprisen for forsikringen ligger mellom 25 og 31 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.