*Nettavisen* Nyheter.

Utpressing fra teleselskap

IqTele i Oslo sendte Øivind Lindrupsen over tjue purringer og inkassotrusler for en tjeneste han aldri hadde bestilt. Porsgrunnsmannen vurderer å gå til søksmål mot selskapet for terrorisering og pengeutpresssing.

Det skriver Telemarksavisa.

Det hele begynte i mai i fjor da Lindrupsen fikk en regning fra IqTele om at han skyldte tellerskritt for 43 kroner og 43 øre. Med administrasjonsutgifter ble beløpet 75, 43 kroner.

Aldri hørt om firmaet
Lindrupsen sier han aldri hadde hørt om firmaet, som påstod han hadde takket ja til et salgstilbud over telefon om å skifte teleleverandør.

- Jeg la påminnelsen til side, og regnet med at firmaet selv ville oppdage fadesen, forteller han til avisen.

Men teleselskapet hadde ikke tenkt å la Lindrupsen være i fred.

- Et inkassofirma i Oslo overtok, og jeg ble nærmest nedsnødd av påminnelser og stadig sterkere trusler om at pengene ville bli inndrevet via rettslige forføyninger. Mine forklaringer om at jeg aldri hadde hørt om Oslo-firmaet, og at jeg av ubrytelig prinsipp aldri bestiller noe som helst fra telefonselgere, falt på stengrunn, sier han.

Til slutt hadde den opprinnelige regningen steget til nesten tusenlappen.

Mange klager
Ifølge TA hadde Forbrukerrådet for ett år siden fått nærmere 1.200 klager på IqTele AS. Siden har selskapet skiftet navn, til Fix Telecom Norway Ltd. Også under nytt navn har selskapet pådratt seg Forbrukerrådets oppmerksomhet for uakseptabel forretningsskikk.

Selv etter gjentatte brev til inkassobyrået FaktaAB, fortsatte inkassovarslene å strømme inn.

- Da gikk jeg til politiet, og ba om hjelp. Dermed tok saken en ny vending. På politiets henvendelse lovet byrået straks å stryke kravet. Endelig beskjed om det fikk jeg forleden, i brevs form fra FaktaAB AS. Der blir jeg beroliget med at kravet ikke har medført anmerkninger i noen registre. Ellers ikke ett eneste ord om beklagelse eller unnskyldning for terroriseringen jeg har måttet finne meg i. Derfor vurderer jeg å gå til sak mot byrået, med krav om en passe stor erstatning for alle problemer og ergrelser de har utsatt meg for. Det rare er at ingen av brevene og inkassotruslene, heller ikke det siste der kravet skrinlegges, er undertegnet. Slike brev skal man egentlig ikke svare på i det hele tatt, sier Lindrupsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.