Utrykningstid: 99 minutter

Foto: Eirik Hagesæter (BA)

Trodde du en husalarm holdt huset ditt trygt i sommer?

19.07.11 15:27

BERGEN (BA.no): Kjell Einar og Anne-Grethe Johansen er kunder hos Securitas Direct.

Mandag er ekteparet på ferie i Sverige da strømmen i eneboligen på Bjorøy går klokken 19.04.

Alarmselskapet blir automatisk varslet, men huseierne hører ingenting.

– Først onsdag får jeg en telefon fra selskapet om at batterikapasiteten på alarmsystemet er så lavt at det indikerer at strømmen har vært borte i to døgn. Hvorfor har de ikke ringt, lurer Johansen.

Svekket tiltro
Med svekket tiltro til alarmselskapet bestemmer Kjell Einar seg for teste utrykningstiden. Det var da han fikk seg den største overraskelsen.

– Jeg utløste alarmen klokken 1215. Vekteren kom ikke før det var gått nesten én time og førti minutter, sier han til BA.no.

– Når han dukker opp unnskyldte han at det tok så lang tid med at han var den eneste på jobb i Bergen og Fjell kommune. Det synes jeg flere bør vite om.

Har du noen erfaringer eller meninger? Bruk kommentarfeltet under!

Pressesjef i Securitas Direct, Lars Kristian Larsen sier at de aldri kommenterer på hvor mange vektere de har på jobb, og at de benytter et tredjepartselskap til selve vektertjenesten.

Rutinesvikt
– Rutinene er at dersom alarmen blir utløst, så vil vi prøve å komme i telefonisk kontakt med kunden. Hvis ikke vi gjøre det, sender vi en vekter til stedet.

– Hvordan skal kundene kunne stole på at dere leverer den sikkerheten dere lover?

– De må være komfortable med at vi, som Norges største sikkerhetsselskap, i likhet med våre konkurrenter har ting på plass.

Ekteparet stiller derimot spørsmålstegn ved feriebemanningen hos alarmeselskapet sitt. For de har betalt godt over fem tusen kroner for alarmsystemet og deretter 397 kroner måneden.

– Vi betaler for en vare vi ikke får, mener de.

Denne saken er levert av BA.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.