*Nettavisen* Nyheter.

Utsetter åpningen av Follobanen med ett år

Blir 3,2 milliarder dyrere:

Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, var anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og skulle stå ferdig i 2021. Nå sprekker både tidsskjemaet og kostnadsrammen. Foto: (NTB scanpix)

Forsinkelser og kostnader gjør at Bane Nor anbefaler lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobanen.

24.01.19 14:28

Arbeidet med Norges lengste jernbanetunnel går ikke på skinner.

- Bane Nor har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, ifølge en pressemelding.

Les også: 77 anleggsarbeidere evakuert da det brøt ut brann på Follobanen

Hevet byggekontrakter

Bane Nor anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet. Forsinkelser og kostnader skal ha oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018. En samlet gjennomgang som nylig ble avsluttet, konkluderer med at dette ikke er realistisk og at prosjektet ferdigstilles til 2022.

Problemene med Condotte har kostet 1,6 milliarder kroner, opplyser Bane Nor. I tillegg har arbeid med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet.

3,2 mrd. kroner dyrere

Bane Nor ber nå om at kostnadsrammen økes i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 med 7,7 prosent fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner (2019-kroner) for å ferdigstille Follobanen. (28,5 milliarder tilsvarer 26,3 milliarder kroner bevilget av Stortinget i 2014).

Åpning av Follobanen flyttes da fra desember 2021 til desember 2022.

- Follobaneprosjektet er et av de mest teknisk utfordrende prosjektene innenfor samferdsel i Norge. Utfordringene i prosjektet håndteres løpende og vi har stor respekt for jobben som gjøres av våre entreprenører. Arbeidet foregår for fullt langs hele Follobanetraseen og rundt 2000 personer jobber med utbyggingen. Det jobbes døgnkontinuerlig med å ferdigstille arbeidet langs den 22 km lange anleggstraseen, sier Frimannslund.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag