RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utsolgt før annonsen kommer på trykk

Sist oppdatert:
Tilbudsturer legges ut for salg flere dager før de annonseres i avisene. Dermed kan reisene det reklameres for være utsolgt allerede før du åpner avisen i helgen.

Forbrukerombudet er kritisk til praksisen. Slike avisannonser må bestilles flere dager før trykkedagen, men reiseselskapene har ikke rutiner for å holde tilbake salget. Derfor legges disse turene ut for salg allerede torsdag, og kan være utsolgt selv om du kaster deg over telefonen så fort lørdagsavisa er i hus.

Via Feriespesialisten, Saga Solreiser og Star Tour bekrefter overfor Nationen at dette er vanlig praksis i bransjen.

Forbrukerombudet mener at reiseselskapene må sørge for et system som gjør at de står inne for markedsføringen sin.

–Etter vårt syn må de sørge for å ha et visst antall tilgjengelige billetter på markedsføringstidspunktet. De må jo ha såpass oversikt over dette at de vet at de kan tilby det de lover i markedsføringen, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

En medvirkende faktor er at det er så få plasser på de aller billigste tilbudene, at de forsvinner på et blunk.

Ombudet har tidligere i sommer uttalt at flyselskapene må dokumentere at de hver dag legger ut minst 20 billetter til den annonserte prisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere