Vålerenga starter matbutikk
Det avslørte Vålerenga-direktør Pål Breen under NRKs Bakrommet tirsdag.
Stort potensiale
- Det var bare en liten baker som ville satse på et eget Vålerenga-brød da vi kom med ideen for noen år siden. Nå selges 5.000 slike brød hver dag – noe som gir en årlig omsetning på 21 millioner kroner, fortalte Breen.
I debattprogrammet, der blant andre Norsk Toppfotballs direktør Niels Røine også deltok, avslørte Breen nye tiltak for å skaffe økonomi til klubben.
- Vi jobber med mange ting vi, men jeg vil ikke avsløre alle her, smilte Breen, før han lettet litt på sløret: – Vi har nå konkrete planer om å åpne en Ica-butikk på Vålerenga.
Og med klubbens sterke posisjon i Oslo Øst, mener Breen det bør bli en suksess, der målet er en årlig netto på 7-8 millioner kroner.
- Må tenke forretningsutvikling
- Vi må jobbe med foretningsutvikling hele tiden. Og da er det klart at du har inntektskilder som ligger der, selv om du skulle få en dupp i publikum, eller det tradisjonelle sponsormarkedet, så har du inntekter som ligger der og driver klubben godt hele veien, sier Breen til NRK.
VIF-direktøren tror dette er veien å gå også for andre norske klubber i tiden som kommer.
- Ja, det tror jeg. Dette har jo skjedd i utlandet for lenge siden. FC København er en foregangsklubb i hele Europa på andre inntekter.
Støttes av NTF
Også Norsk Toppfotball har troen på at dette er en god idé også for andre norske klubber.
- Kjerneproduktet må og skal være fotball. Og kampene våre og arenaene våre er det aller, aller viktigste. Men det å forretningsutvikle og ta konsekvensene av at vi har utrolig mange supportere rundt omkring i hver eneste by i Norges land, er bra. Og det er bra for oss som vil tjene mer for å satse enda mer sportslig, sa administrerende direktør i Norsk Toppfotball Niels Røine i Bakrommet.
Utvikler lederutdanning
Også Dagbladets Morten Pedersen og Hallgeir Gammelsæter, som forsker på fotballøkonomien, deltok i programmet som viste en toppfotball med sterk vilje til å omstille seg.
- En konsekvens av den nye tiden er at vi nå setter i gang med utdanningsprogram for klubbenes direktører, markedsansvarlige og sportsdirektører. Det er ting som også vil bli bakt inn i lisensen, fortalte Niels Røine i NRK-programmet.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!