RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vålerenga starter matbutikk

Vålerenga-brødet selges for 21 millioner i året. Nå vil klubben også etablere egen matbutikk.

Det avslørte Vålerenga-direktør Pål Breen under NRKs ”Bakrommet” tirsdag.

Stort potensiale

- Det var bare en liten baker som ville satse på et eget Vålerenga-brød da vi kom med ideen for noen år siden. Nå selges 5.000 slike brød hver dag – noe som gir en årlig omsetning på 21 millioner kroner, fortalte Breen.

I debattprogrammet, der blant andre Norsk Toppfotballs direktør Niels Røine også deltok, avslørte Breen nye tiltak for å skaffe økonomi til klubben.

- Vi jobber med mange ting vi, men jeg vil ikke avsløre alle her, smilte Breen, før han lettet litt på sløret: – Vi har nå konkrete planer om å åpne en Ica-butikk på Vålerenga.

Og med klubbens sterke posisjon i Oslo Øst, mener Breen det bør bli en suksess, der målet er en årlig netto på 7-8 millioner kroner.

- Må tenke forretningsutvikling

- Vi må jobbe med foretningsutvikling hele tiden. Og da er det klart at du har inntektskilder som ligger der, selv om du skulle få en dupp i publikum, eller det tradisjonelle sponsormarkedet, så har du inntekter som ligger der og driver klubben godt hele veien, sier Breen til NRK.

VIF-direktøren tror dette er veien å gå også for andre norske klubber i tiden som kommer.

- Ja, det tror jeg. Dette har jo skjedd i utlandet for lenge siden. FC København er en foregangsklubb i hele Europa på andre inntekter.

Støttes av NTF

Også Norsk Toppfotball har troen på at dette er en god idé også for andre norske klubber.

- Kjerneproduktet må og skal være fotball. Og kampene våre og arenaene våre er det aller, aller viktigste. Men det å forretningsutvikle og ta konsekvensene av at vi har utrolig mange supportere rundt omkring i hver eneste by i Norges land, er bra. Og det er bra for oss som vil tjene mer for å satse enda mer sportslig, sa administrerende direktør i Norsk Toppfotball Niels Røine i ”Bakrommet”.

Utvikler lederutdanning

Også Dagbladets Morten Pedersen og Hallgeir Gammelsæter, som forsker på fotballøkonomien, deltok i programmet som viste en toppfotball med sterk vilje til å omstille seg.

- En konsekvens av den nye tiden er at vi nå setter i gang med utdanningsprogram for klubbenes direktører, markedsansvarlige og sportsdirektører. Det er ting som også vil bli bakt inn i lisensen, fortalte Niels Røine i NRK-programmet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere