*Nettavisen* Nyheter.

Valgets kvaler

«Fahrenheit» pirrer alle de mentale smaksløkene dine på en gang. Denne interaktive filmen er spillpensum.

03.11.09 11:14

Helt opp til «Fahrenheit» starter er Lucas Kane prototypen på den vanlige mannen i gata. Han står opp, går på jobb og har trøbbel i kjærlighetslivet.

Men kvelden denne fortellingen begynner, utfører Lucas en handling så grusom, brutal og uforståelig at du som spiller sitter der og tenker: «Dette – dette skal jeg komme til bunns i».

En fabelaktig fortelling
«Fahrenheit» er et vanskelig spill å skrive noe om. Ikke fordi det er lite å skrive om det, snarer tvert imot. Det er fyllt til randen med hendelser du kommer til å huske lenge, hendelser du helst vil oppdage selv.

Å avsløre noe av handlingen er like ondskapsfullt som å kutte opp en person, helle salt i alle sårene og sy ham sammen igjen.

Men vi kan si så mye som at historien er noe av det beste vi har vært borti. Den fortelles gjennom en serie mellomsekvenser og dialoger og er noe av det mest engasjerende noensinne sett i et spill.

Du sitter klistret til skjermen de seks-sju timene «Fahrenheit» varer, og i de høyst ufrivillige pausene er hva som skjer videre det eneste du tenker på.

«Fahrenheit» beviser at Quantic Dream er mestrene av interaktiv film og får utviklerne av tilsvarende spill til å gråte seg i søvn.

De låner elementer fra ulike tv-serier og filmer (for eksempel måten «24» vise mange scener på en gang) og kameraføringen er glimrende. Den er tydelig inspirert av hvordan de gjør det på det store lerretet og gjør en allerede fabelaktig opplevelse enda bedre.

Valgets kvaler
De vakre og varierte omgivelsene inneholder en rekke interresante figurer. Alle har noe å si, og alle samtalene hjelper deg til å forstå litt mer av hva som skjer.

Stemmeskuespillet er glimrende, spesielt skuespillerne bak de tre spillbare figurene fortjener skryt. Det siste du tenker på er å lete etter spole-knappen. Du vil høre hvert eneste ord som blir sagt.

«Fahrenheit» skiller seg fra andre eventyrspill, her får valgene du tar konsekvenser. Det er ingen som forteller deg hva som er rett og galt, du gjør det du vil og må leve med konsekvensene.

Velger du å la noen dø, straffer ikke spillet deg for det. Psyken til personen du styrer, får seg derimot en skikkelig knekk, og går det for langt, bryter vedkommende sammen.

Tilsvarende gjelder i samtaler. Hva du sier avgjør hva du får ut av samtalen og hvordan spillet utvikler seg videre. Og som i virkeligheten har du ikke tid til å tenke nøye gjennom hvilket alternativ du velger. Du må ha bestemt deg før den stramme tidsfristen går ut. Hvis ikke, velger spillet for deg.

Gjennspillingsverdi
Antall måter historien kan utvikle seg på, er enormt, og «Fahrenheit» er et spill du spiller gjennom flere ganger.

Det er ikke veldig utfordrende og en gjennomgang tar som sagt mellom seks og sju timer. Men når du kan gange de tallene med både tre og fire, gir «Fahrenheit» mer enn nok valuta for pengene.

Mislykket eksperimentering
Quantic Dream er glade i å eksperimentere og «Fahrenheit» er intet unntak. I tillegg til all utforskningen må du gjennom en rekke actionsekvenser.

De går ut på at du flytter kontrollens to styrespaker i samme retning som to sirkler på skjermen blinker. Dessverre er disse kjedelige for den som spiller og ofte litt for lange.

Du konsentrer deg fullt og helt om de to sirklene og får med deg lite av hva som skjer i bakgrunnen. De som sitter sammen med deg, koser seg derimot glugg i hjel.

For actionsekvensene er artige å se på og er enda en bekreftelse på at utviklerne vet hva de driver med.

Kronglete kontroll
Langt verre er det at kontrollen og kameraet innimellom nekter å samarbeide med deg. Den ellers så engasjerende og innvolverende atmosfæren går i stykker når du må slåss med kontrollen for og få figuren til og gjøre det du vil.

En obligatorisk opplevelse
Men i det store og det hele er de to feilene som dråper i havet. «Fahrenheit» er en fabelaktig, intellegent og underholdende opplevelse du må få med deg.

Spillpensum.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.