Gå til sidens hovedinnhold

Valgvinnere i Tyskland ønsker å fjerne fri fartsgrense på Autobahn

Avgjørende støtteparti er imidlertid sterke motstandere av å begrense bilistenes frihet på den verdenskjente Autobahn.

Kristendemokratene CDU/CSU (partiet til Angela Merkel) nekter å gi opp muligheten for å fortsette i regjering til tross for et historisk dårlig valg. Dermed kan det være duket for et langvarig maktspill og forhandlinger i tiden som kommer. Men eksperter Nettavisen har snakket med, mener Sosialdemokratene (SPD) blir sittende igjen med regjeringsmakten.

Sosialdemokratene (SPD) og De grønne er valgets store vinnere etter søndagens valg i Tyskland. Etter alle solemerker blir SPDs Olaf Scholz (63) etterfølgeren til Angela Merkels som Tysklands neste forbundskansler.

SPD ble valgets største parti og vil trolig danne en koalisjonsregjering med De grønne, men de to partiene trenger også støtte fra Fridemokratene (FDP) for å få et nødvendig flertall. Dermed ligger det an til å bli en såkalt trafikklys-koalisjon bestående av SPD, De grønne og Fridemokratene med Scholz ved roret.

- Jeg tror det er mest sannsynlig at Olaf Scholz får regjere med den koalisjonen, sier Tyskland-ekspert, forfatter og utenriksjournalist i Morgenbladet, Sten Inge Jørgensen, til Nettavisen.

Les også: - Jo sterkere De grønne blir, jo vanskeligere blir det for Norge

Både SPD og De grønne har programfestet ønske om å innføre en fartsgrense på 130 kilometer i timen på Autobahn for å få ned klimautslippene. Per dags dato er det fortsatt fri fartsgrense på enkelte strekninger på det verdenskjente motorveisystemet.

- Viktig for FDP å beholde fri fartsgrense

Fridemokratene er imidlertid sterke motstandere av å innføre en fartsgrense, og vil trolig kjempe med nebb og klør for å holde den frie fartsgrensen hellig.

- Jeg tror Fridemokratene vil kjempe for å beholde fri fartsgrense på Autobahn. De heter jo Fridemokratene, så dette er viktig for dem. Det er også andre ting som er viktig for dem. De er mot skatteøkning, og hvis de skal gå med på skatteøkning, vil de i hvert fall ikke gå med på en fartsgrense på 130 på Autobahn, sier Jørgensen.

Jørgensen utelukker ikke at en 130-fartsgrense kan bli innført nå som SPD og De grønne ser ut til å få regjeringsmakt, men understreker at det kan gå begge veier.

- Dette har ikke vært en viktig sak i valgkampen, så jeg vet ikke hvor viktig det blir i regjeringsforhandlingene. Jeg vet ikke hvordan dette vil gå, sier han.

Les også: Her gjør Merkels favoritt en kjempetabbe

- Symboltung sak for mange velgere

Tyskland-kjenner og politisk rådgiver, Eirik Sætre, tror klimapartiet i Tyskland har viktigere saker å kjempe for enn fartsgrensen på Autobahn.

- Denne saken har ikke vært særlig stor i valgkampen, men for en del velgere er det nok en symboltung sak. Fridemokratene har programfestet at de ønsker fortsatt fri fartsgrense. De sier at fartsgrenser og dieselforbud, eller andre former for forbud, er verken progressivt eller bærekraftig, sier Sætre, som er politisk rådgiver for utenriksfraksjonen i Høyres stortingsgruppe, til Nettavisen.

- De grønne vil sette fartsgrensen til 130 og under spesielle omstendigheter til 120. Grunnlaget er klimahensyn og en nullvisjon for trafikkdødsfall. SPD har også gått inn for en fartsgrense på 130 i sitt valgprogram, sier Sætre.

- Hva tror du blir utfallet med SPD, De grønne og Fridemokratene i regjering - fartsgrense på 130 eller fortsatt fri fartsgrense?

- Det er nok enklere å gi seg på denne saken for dem som presser på med klimatiltak. Jeg tror De grønne er mer opptatt av å få gjennomslag for klima på andre felt, som for eksempel en tydelig seier på kullkraft. Og da vil Fridemokratene kanskje stikke av med en symbolsk seier. Så jeg vil si det er åpent, sier Sætre.

Les også: Måling: Gullalderen er forbi for Tyskland

- Autobahn er det første man tenker på

Mercedes-Benz-sjefen Ola Källenius var nylig ganske så tydelig på hva han mener om en 130-fartsgrense på Autobahn.

- Hvor enn du kommer fra i verden, er «Autobahn» det første du tenker på når du tenker på Tyskland, uttalte Källenius nylig på en bilmesse i München.

- Ettersom forbrukerne tenker at tyske biler må bygges bedre for å tåle de sterke vindene og den høye hastigheten, blir det psykologisk sett et godkjentstempel. Hvorfor i alle dager vil en eksportnasjon vurdere å gi opp dette så lettsindig? sa Källenius.

Les også: Valgthriller i Tyskland: Massive tap for Merkels CDU

- Elbiler overskygger alt

Jørgensen mener imidlertid at den tyske bilindustrien har langt større ting å bekymre seg for enn fartsgrensen på Auobahn.

- Det jeg tror den tyske bilindustrien oppfatter som en slags trussel, er omleggingen til elbiler. Det overskygger alt. Elbiler har langt færre deler enn fossilbiler, og bilindustrien består i stor grad av underleverandører. Underleverandørene får dermed en usikker tid i møte. Om det blir fartsgrense på 130 på Auobahn, er det miste problemet tysk bilindustri har. Grønn omlegging er den største utfordringen. Jeg tror ikke den tyske bilindustrien vil bruke mye energi for å beholde fri fartsgrense på Autobanen, sier Jørgensen.

De grønne vil at det skal kun være utslippsfrie biler på tyske veier fra og med 2030, og ønsker samtidig å heve dagens CO2-avgift til 60 euro per tonn allerede i 2023. SPD har et politisk mål om en betydelig økning i antall elbiler på tyske veier.

NAF tror ikke en fartsgrense på Autobhanen vil ha så stor betydning for nordmenn.

- Vi har dessverre ikke tall for hvor mange nordmenn som ferdes på Autobahn. Men vi tror ikke at dette får noen store konsekvenser for ferierende nordmenn, fordi det allerede er fartsgrense på 130 på mange av de tyske motorveistrekningene. På noen få strekninger er det fortsatt fri fartsgrense, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, til Nettavisen.

- Flere og raskere ladestasjoner for elbil i Tyskland er viktigere for stadig flere norske elbilister enn at det fremdeles skal være fri fart på små deler av motorveinettet, sier Ryste.