RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

Vanlige vektfeller

Dette bør du være oppmerksom på.

(SIDE2): Den svenske avisen Aftonbladet, har ramset opp en rekke kostholdsvaner som beskrives som vanlige vekttabber.

Sjekk her:

FRUKOST OG LUNSJ: En vanlig tabbe er at man ikke varierer frokost og lunsj. Om du alltid spiser det samme til disse måltidene, risikerer du å forbinde sunn mat med kjedelig mat. Varier isteden de sunne alternativene og frisk opp maten med grønnsaker som for eksempel aubergine og squash.

FERDIGFELLEN: Mange fryste ferdigretter inneholder mye salt og fett. Å spise fryst mat innimellom går fint, men det er viktig å legge til grønnsaker og frukt.

FISKEN: Du dropper å spise fisk. Fisk inneholder nyttige råstoffer, blant annet omega 3.

Men du bør kanskje styre unna frossen fisk? Noen av ferdigproduktene inneholder så lite som 19 prosent fisk.

LES MER: Så du tror du spiser fisk?

LITT FETT ER BRA: 30 prosent av det daglige kaloriintaket bør være fett. Fett i riktige mengder er nyttig.

FOR MYE AV DET GODE: Ofte er porsjonene for store på restauranter. Det negative er at du spiser opp alt som serveres på tallerkenen. Du kan be om halv porsjon.

SAUS: Du spiser for mye saus. Det holder ikke å bare tenke over hva du spiser, men det er viktig å være oppmerksom på hvordan maten er tilberedt og hva du spiser til. Restaurantmat er ofte laget med fete oljer og mye smør. Sauser er gjerne fetere enn hva mange tror. Et tips er å bestille mat med sausen ved siden av.

SUKKERFRITT: Sukkerfritt betyr ikke nødvendigvis at det er så mye sunnere. Pass for eksempel på hva sukkerfritt godteri egentlig inneholder. Selv om det ikke inneholder sukker kan det være mye kalorier i snopet likevel.

Men kan sunn snacks som tørkede jordbær og skivet mango konkurrere med potetgull og sjokolade? Les vår test her.

VÆR REALISTISK: Det er ikke bra å sette deg umulige mål. Oppmuntre deg selv, og vær glad over de kiloene du går ned istedenfor å deppe over de du ikke klarer å bli kvitt.

VÆSKE: Å drikke for lite vann kan føre til at du blir uttørket. Risikoen er også at du forveksler tørst med søtsug om du drikker for lite vann.

FOR FORT: Det tar cirka 20 minutter før man får metthetsfølelse. Spiser du langsomt er du mer oppmerksom på når du kjenner deg mett.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere