RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vannet stenger Østfoldbanen

(Privat)
Sist oppdatert:
De store nedbørsmengdene har skapt problemer på Østfoldbanen. Jernbaneverket har høy beredskap også andre steder.

Østfoldbanens østre linje er stengt mellom Askim og Mysen torsdag morgen.

- Mettet med vann
- Det er mye vann i underbygningen, og sideterrenget er mettet med vann, så vi tok en beslutning i natt om å stenge, sier informasjonsvakt Harry Korslund ved Jernbaneverket til Nettavisen.

Ved 08-tida skal det foretas en befaring på stedet med geotekniker. Parallelt pågår det utbedringer, siden deler av grunnen har rast ut.

Det har inntil nå vært kjørt i lave hastigheter på Østfoldbanen, ned mot 20 kilometer i timen, men vurderingen natt til torsdag var at heller ikke dette lenger er forsvarlig.

Høy beredskap
- Vi har hatt og har høyna beredskap i hele Sør-Norge etter den kraftige nedbøren. Dovrebanen er gjenåpnet, og det samme er Rørosbanen på strekningen mellom Eidsvoll og Espa, der det var en avsporing tidligere i uken, sier Korslund.

Det et tog med to passasjervogner som forlot Røros klokka 04.26 mandag som sporet av nord for Opphus stasjon.

Her hadde en stikkrenne under skinnegangen gått tett, og vannet hadde vasket vekk 12-13 meter masse under skinnene.

DSB advarer
Årets sommer har vært rekordvåt, og nå advarer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og sier jernbanenettet må sikres bedre mot ekstremvær, melder NRK .

- Vi må begynne å tenke forebyggende arbeid. Vi må tenke sikkerhet, og vi må ta innover oss at klimaet vil by oss på større utfordringer, sier avdelingsdirektør Per Brekke i DSB til statskanalen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere