RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vansker med Volvo

Sist oppdatert:
Kristian Didriksen trodde han kjøpte en bruktbil i tipp topp stand. Men det tok ikke lang tid før Volvo-kjøpet viste seg å være alt annet enn en suksesshistorie.

I begynnelsen av 2005 bytter Kristian Didriksen fra Lakselv ut sin gamle bil med en fire-hjulsdrevet Volvo 2002-modell. Prisen er relativt høy, nesten 400.000 kroner.

- Utstyrt med kun én nøkkel
- Selgeren Arne Johansen ved firmaet der jeg fant Volvoen, Bilimport Alta, sa at bilen skulle være i tipp topp stand da jeg kjøpte den, erindrer Kristian.

Men det tok ikke lang tid før Lakselv-mannen fant ut at ikke alt var som det skulle. Dagen etter oppdaget Kristian at bilen kun var utstyrt med én nøkkel, selv om bilen egentlig skulle komme med to nøkkel-sett.

Kristian tok kontakt med selger Arne Johansen, men han var usikker på hvor nøkkelen kunne befinne seg.

Nøkkelen kom aldri til rette, men Kristian og Bilimport Alta ble enige om at ny nøkkel skulle dekkes av selger. Kristian tok derfor turen til et verksted i Tromsø for å få nøkkelen.

Tur med bismak
Der oppdaget han for det første at den nye nøkkelen ikke kunne brukes noe annet sted enn i tenningslåsen.

For det andre viste det seg at det var en rekke andre små og store feil med bilen. Mens Kristian ventet på at nøkkelen skulle bli ferdig, fikk han nemlig gjennomført en grundig sjekk av Volvoen, som i følge Bilimport Alta altså skulle være i topp stand.

Verkestedet kunne melde om alt fra alvorlige oljelekkasjer og slitt motorfeste, til defekte og slitte deler.

- Dessuten skulle det i ettertid vise seg svært vanskelig å få Arne Johansen til å betale for turen, slik han hadde lovet på forhånd, sier Kristian.

Varmeapparatet i bilen lever også sitt eget liv. Apparatet er langt flinkere til å produsere kald enn varm luft, noe som fører til at Kristian enkelte ganger må ha på seg pledd for å holde varmen vinterstid.

Løse lovnader
Kristian maste på Johansen og Bilimport Alta for å få utført reparasjonene på bilen, men det skjer lite eller ingenting.

Flere ganger foreslo Arne Johansen ved Bilimport Alta foreslo flere ganger at Kristian skal forskuttere for reparasjonene og få igjen penger senere, men dette våget ikke Kristian å gjøre. Han tvilte rett og slett på om Johansen ville gjøre opp for seg i det hele tatt.

Også andre misfornøyde kunder
I Karasjok sitter det imidlertid en kvinne som trodde på Johansens lovnader, og betalte for reparasjoner gjort på en bil kjøpt hos Bilimport Alta.

Marit Aslaksen Utsi Anti fikk nemlig også problemer med en bil Johansen mente skulle være i god stand, og sitter nå igjen med en regning på nærmere 30.000 kroner.

- Vi fikk ett års garanti på den Volkswagen-bilen vi kjøpte, forteller Utsi Anti, men den garantien virket å være lite verdt etter hvert som de nødvendige reparasjonene på bilen ble gjort.

Johansen sa hele tiden at familien fra Karasjok skulle få pengene tilbake etter at de selv hadde lagt ut, men ingen penger kom og Utsi Anti sitter nå igjen med inntrykket av å ha blitt lurt.

- Klare regelbrudd
- Jeg forstår veldig godt dersom både Kristian Didriksen og familien Utsi Anti føler seg lurt her, sier leder André Fimreite i juridisk avdeling i NAF

- Bilimport Alta har begått flere klare regelbrudd, som er i strid med forbrukerkjøps-lov, den gitte garanti fra selger og generell kutyme i bransjen. I slike saker bør en forbruker aldri betale reparasjoner på forskudd, men klage feil inn til selger som så skal ta dette videre på den måten han finne for godt, sier Fimreite.

Lover å ordne opp

«TV 2 hjelper deg» ble med Kristian Didriksen til Alta for å prøve å få Arne Johansen i tale, og for å høre om han akter å ordne både med saken til Kristian og til Karasjok-familien Utsi Anti.

Vi fant butikklokalet der Johansen tidligere holdt til øde og forlatt, alle bilene som hadde stått utenfor var borte vekk, og på døren hang en lapp om at Bilimport Alta nå var nedlagt.

På telefon fikk vi vite at Johansen ikke ønsket å treffe oss i det hele tatt den dagen, men til Kristian garanterer han at han skal betale for reparasjonene på Volvoen. Han lover også at Utsi Anti skal få sine penger tilbake.

Det nærmer seg nå to måneder siden disse lovnadene ble gitt, og Johansen har nå såvidt begynt å betale for reparasjonen på Kristians Volvo. Men familien Utsi Anti har fortsatt ikke sett noe til pengene de har blitt lovet.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere