*Nettavisen* Nyheter.

Vant med lite budsjett

Budsjettet var lite når OMD skulle lage en kampanje for Animal Planet. Likevel vant de Mediestrategiprisen". Juryleder Morten Micalsen mener det er et paradoks at byråene blir mest kreative når budsjettene er små.

20.06.08 11:03

For andre år på rad vant OMD "Mediestrategisprisen" i regi av Mediaforum. I fjor fikk de prisen for en kampanje for KIMs potetchips, mens årets kampanje kom for TV-kanalen Animal Planet.

Kampanjen ble gjennomført i forbindelse med Telenor Avidis "kanalvalg" i fjor, da flere hundre tusen kabelkunder skulle velge hvilke kanaler de ønsket å ha i kabelnettet de neste årene. 400 kvadratmeter gress og hundrevis av planter ble satt ut på de sentrale T-banestasjonene i Oslo høsten 2002.

Og det er ikke første gang byrået vinner en anerkjent pris for kampanjen. I juni i år vant kampanjen, som er gjennomført i samarbeid med danske OMD Ignition, Media Lion under reklamefestivalen i Cannes. OMD fikk prisen i All Adult-kategorien, en av mange kategorier i Media Lion. I denne klassen deles det kun ut én Grand Prix og ingen gull, sølv eller bronse.

OMDs Beathe Stangeland (bildet) sier til Propaganda at budsjettet på kampanjen ikke var spesielt stort og at de derfor måtte tenke utradisjonelt. Hun forteller at de i oppdraget fra annonsøren Discovery Channel ble briefet om å levendegjøre Animal Planet.

- Det var på den måten vi fant fram til flaskehalser hvor det befant seg mange mennesker, vi bestemte oss da for å dominere T-banen i Oslo, sier hun.

- Det er et paradoks og ganske typisk at det er svært ofte er i forbindelse med begrensede budsjetter byråene blir mest kreative. Når man er små er man nødt til å være modig, sier Morten Micalsen, som leder juryen for "Mediestrategiprisen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.