RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Varsel om opptur

Sist oppdatert:
Etter en solfylt sommer lover høsten bra for medie- og reklamebransjen. Salget av biler og båter går så det suser, og i USA svinger reklamemarkedet nå oppover.

I reklamesammenheng er Norge knapt en kvise på USAs rompe. Da nedturen rammet reklamebransjen for tre år siden, begynte den i det gigantiske amerikanske reklamemarkedet. Det samme gjorde dåtkåm-oppturen forut for boblesmellet.

Nå meldes det at det amerikanske reklamemarkedet er på vei tilbake mot gamle høyder. Eneste skåret i gleden er at det ikke skapes nye arbeidsplasser.

158.000 arbeidsplasser er blitt borte i den amerikanske reklame- og PR-bransjen siden toppåret 2000. Men nå mener amerikanerne altså at det verste er over. Medieinvesteringene vokser i dette enorme markedet, og fagbladet Advertising Age mener omsetningen neste år kan bli enda større enn i toppåret for tre år siden.

Siden Norge gjerne følger USA er oppsvinget et lovende signal. Signalet forsterkes av hjemlige forhold. Nå melder finanspressen om at det selges mer biler, båter og motorsykler enn på veldig lenge. Eiendomsmeglerne (kan man stole på dem?) sier at det begynner å bli fart igjen også i boligsalget.

At forbruket vokser er ikke overraskende etter gjentatt rentekutt. Prisen på penger er nå nesten halvert siden renten var på sitt høyeste for snart et år siden. Klart folk med lån merker at kjøpekraften har økt.

Og folk med aksjer merker oppgangen på børsene. Verdiene på Oslo Børs har vokst med en tredjedel siden i vinter. Kursen på Schibsted-aksjene viser at finansfolkene har fått tilbake troen på mediebransjen .Verdien til Norges største mediekonsern har vokst med 77 prosent siden bunn-notering.

Sist uke skrev vi at reklamebransjen fortsatt må belage seg på tøffe tider. Grunnen til dette er at det er for mange byråer som tilbyr like tjenester her i landet, tror Propaganda. Men vi synes samtidig det er mye å glede seg over i vår bransje for tiden.

Og det har vi fortjent!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere