Gå til sidens hovedinnhold

Varsler tyvene om ferie på Facebook

Naive nordmenn gjør jobben lettere for innbruddstyver.

Annonserer du ferieplanene sine på Facebook kan innbruddstyver lettere planlegge «oppdragene» sine denne sommeren.

Økning i innbrudd
I fjor ble det registrert 29.435 innbrudd i private hjem, en økning på 6 prosent fra året før, viser tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH). Økningen har fortsatt i år, og i første kvartal ble det registrert en vekst på 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Les også: Facebook-avhengige får behandling

Med denne utviklingen i bakhodet, synes FNH og forsikringsbransjen at det nå er på tide å varsle folk om at de ikke må fortelle folk på Facebook om ferieplanene.

- Folk er litt naive, og det er lett å glemme sporene man legger fra seg på nettet. Mange tyver bruker denne type informasjon, og om sommeren er det ekstra viktig å være klar over dette, sier FNSs kommunikasjonsdirektør Leif Osland til Aftenposten.

Han mener folk er godtroende når de skriver på Facebook hvor de oppholder seg.

- Dette er noe man absolutt ikke bør gjøre. Sommeren er høysesong for innbrudd, og man trenger ikke gjøre det enklere enn nødvendig for tyvene, sier Osland.

Nye ferietips
Han får støtte fra assisterende informasjonsdirektør Elisabeth Vennesland i Europeiske.

- Det å annonsere for hele verden hvor man skal på ferie, er som å ikke avbestille avisen når man er bortreist, sier hun.

Hun oppfordrer samtidig folk til å være forsiktige med å legge automatiske fraværsmeldinger på e-post, samt å oppgi på telefonsvareren at man er på ferie.

For mange venner?
Innbruddstyvene kommer over ferieplanene ved å besøke åpne profiler eller så oppretter de selv falske profiler på Facebook. På denne måten kommer de i kontakt via venners venner.

Mange felles venner er ofte nok til at man sier ja til en venneforespørsel. Men generelt sett er det et problem at privatpersoner ikke tenker over hvilken informasjon de legger ut om seg selv på nettet.

Reklame

Cyber Monday: Milrab har fylt på med nye salgsvarer