RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vårt sosiale liv bak en skjerm

Foto: Shutterstock (Shutterstock)
Sist oppdatert:
Internett har gjort det mulig å være sosial, selv om en sitter alene foran en skjerm.

Mandag 1. november blir Nettavisen 15 år. Vår historie er også historien om hvordan internett har forandret Norge.

For å markere de enorme endringene vil Nettavisen de kommende dagene nominere de personene, bedriftene og produktene som har forandret Norge mest i disse årene.

Denne artikkelen tar for seg sosiale nettverk.

BAKGRUNN: Det vil aldri skje igjen

Vi har bestemt oss for å avgrense kategorien til de typiske sosiale nettverkene, og ikke se på samlingsplasser på nett som har hatt klare sosiale aspekter ved seg, som for eksempel Diskusjon.no, VGs eget form VGD, Kvinneguiden og en lang rekke andre nisjeforum.

Og det er en historie som i sto grad handler om kraftige oppturer med påfølgende mageplask.

SprayDate

FORSIDEN: Slik så Spraydate-forsiden ut for seks år siden (29. november 2002).

Spray ble lansert i Norge rett før årtusenskiftet, og kort tid etter ble en norsk versjon av den svenske Spraydate lansert.

Den sosiale tjenesten med solid datingprofil ble en umiddelbar suksess, og trolig den første i sitt slag. Innen det første året var omme hadde over 60.000 medlemmer funnet ut at de ønsket å være med på tjenesten. Et par år senere var tallet passert langt over 230.000, og nettstedet holdt seg som Norges største sosiale nettsted helt fram til TV 2 kjøpte Nettavisen - som drev Spray i Norge.

SprayDate forble stor fram til tjenesten til slutt ble nedlagt i 2006 grunnet rettighetsproblematikk som oppsto etter at Spray forsvant ut av det norske markedet. På dette tidspunktet hadde det også vokst frem kraftig konkurranse fra andre aktører - og kanskje primært den neste nominerte.

Blink

Dagbladet så at Nettavisen hadde solid suksess med SprayDate, og i 2002 lanserte de sin egen sosiale tjeneste som fikk navnet Blink. Tjenesten ble raskt populær, og tok etter hvert totalt markedet for sosiale nettsteder. I motsetning til SprayDate, var fokuset på dating tonet betydelig ned på Blink, og tjenesten var mer en sosial lekeplass på nett.

Nettstedet hadde blant annet sin egen avis, og et internmeldingssystem kalt b-post som var populært. Nettstedet var solid medvirkende til at Dagbladet som første norske nettsted kunne skryte av over 100 millioner sidevisninger i uka - milevis foran konkurrentene.

Tjenesten var på sitt største i 2005 og 2006, men opplevde en total kollaps da VG lanserte en direkte konkurrent, laget av en av de samme gründerne.

Biip

Mer eller mindre samtidig med Blink regjerte, vokste det også opp et annet populært, men langt mindre kjent nettverk i Norge, nemlig ungdomsnettverket Biip - som i 2005 migrerte fra å være et mobilunderholdningsnettsted til å være sosialt nettverk.

Nettverket levert fortsatt i beste velgående, men er nærmest utelukkende for ungdom.

Nettby

Den direkte konkurrenten til Blink var VGs Nettby - et sosialt nettsted som Dagbladet gikk til søksmål mot fordi de menter gründeren Fredrik Kristiansen langt på vei hadde plagiert fra Blink. Tjenesten ble en umiddelbar suksess og tok effektivt livet av Blink.

Nettstedet utviklet seg raskt til en mer «moden» form for sosialt nettverk, der brukerne like gjerne kunne være 50 som 15. Nettstedet handlet i større grad om grupper og interesser, fremfor dating - som på mange måter var begynnelsen for de sosiale nettverkene i Norge. Tjenesten ble også i stor grad brukt til å dele bilder og kommunisere med vennene sine, og jo mer aktiv du var, jo større «status» fikk du i «byen».

På det meste hadde Nettby over 800.000 brukere, noe som i seg selv gjorde tjenesten til en av Norges mest besøkte nettsider. Den enorme brukermassen fungerte derfor også som en stor trafikkmaskin til andre eksterne nettsteder.

Etter hvert merket Nettby konkurransen fra Facebook. Nettstedet gjorde en lang rekke endringer for å kunne konkurrere - men ga opp etter brukerflukt i 2010.

Facebook

Facebook begynte som et internt skolebokprosjekt på amerikanske undervisningsinstitusjoner, og vokste seg fram med stor suksess fordi en satset på å gjøre noe som alle andre nettsteder ikke anbefalte deg å gjøre, nemlig å registrere seg under fullt navn - fremfor et kallenavn

Gjennom å bruke sitt fulle navn, kunne i mye større grad enn tidligere holde kontakt med sine venner fra det virkelige liv, og gjennom et genialt relasjonssystem var det også lekende lett å spore opp igjen personer som en ikke har sett eller snakket med på mange år.

Dette var noe som traff en nerve hos verdens nettbrukere, og nettstedet vokste raskt forbi den i hovedsak USA-orienterte gigantsiden MySpace, og tok som nevnt til slutt livet av den norske giganten Nettby.

Det er ingen nøyaktige tall på hvor mange norske brukere det er på nettstedet, men det antas å være rundt 2,5 millioner - rundt tre ganger så mange som Nettby noen gang klarte å samle på ett sted.

I dag er Facebook verdens største nettsted, og de hevder å ha over 800 millioner aktive brukere verden over. Nettstedet er integrert på en lang rekke andre nettsteder verden over som trafikkdriver, og tilbyr også en diskusjonsløsning - som blant annet benyttes her i Nettavisen.

Google+

Google har ikke likt den enorme fremveksten til Facebook, og har derfor nylig lansert sitt eget sosiale nettverk, kalt Google+. Nettstedet er det raskest voksende sosiale nettstedet i historien, til tross for at det helt inntil nylig har vært nødvendig med en invitasjon for å bli med.

Tjenestens sterkeste side er integrerte kommunikasjonsløsninger og et løsning for sortering av kontakter som skal gjøre det betydelig enklere å styre hvem du deler dine meldinger og bilder med.

Til tross for den raske fremveksten av Google+, kan det foreløpig se ut som om få velger å droppe Facebook. Om det kommer til å ta over for Facebook er derfor høyst uklart.

I tillegg til de ovennevnte tjenestene lever Twitter og LinkedIn i beste velgående, men er mer nisjeorientert, og har ikke tatt like av i omfang som mange skrådde for noen år siden.

De nominerte er:

  • Spraydate - spydspissen for sosiale nettverk i Norge
  • Nettby - tjenesten som gjorde sosiale nettverk allment
  • Facebook - giganten som har tatt over alt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere