ARENDALSUKA (Nettavisen): Partilederdebatten mandag avdekket steile fronter på hovedtemaet klima og miljø - ikke minst blant opposisjonen.

Les også: Folkets dom: Knockout-seier i partileder-debatten

- Jeg syntes det var en bra debatt, og jeg syntes det var viktig å få frem hvordan de såkalte «nullutslipps-sonene» fungerer, at det blir som en forbudssone, hvor de som har råd til å kjøre en elektrisk Porsche skal kunne kjøre der, mens de som har en eldre Toyota ikke kan gjøre det, sier Vedum til Nettavisen.

- Jeg er sterkt imot den type symbolpolitikk, som ikke har noen klimaeffekt, understreker han.

Det ble opphetet da Vedum møtte SV-leder til duell om nettopp dette ved starten av partilederdebatten.

Dieselbilen i fokus

- Jeg lurer på om du synes kampen for dieselbilen i Oslo er litt mindre viktig etter FNs klimarapport kom, spurte Lysbakken.

- Audun, jeg brenner for mindre forskjeller mellom folk, svarte Vedum kjapt.

Se hvordan duellen mellom dem tar av her:


Nullutslippssone er et geografisk avgrenset område der kun nullutslippskjøretøy (el-, hydrogen og biogass) vil ha tilgang. Sonen skal etter planen gjelde permanent, men først skal det være en pilot.

Les også: Dette skriver avisene om norsk politikk tirsdag 17. august.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum tar med sine standpunkt tydelig avstand fra MDGs bilpark.

I et intervju med Dagbladet, sier MDGs 1. Oslo-kandidat, Lan Marie Berg, at hun ønsker lavere fartsgrenser, flere fotobokser og mye høyere bompengesatser.

Beste regjering

MDG vil ifølge avisen:

  • Øke bompengene betydelig i storbyområdene.
  • Bruke 40 milliarder ekstra til kollektiv, gang- og sykkeltiltak i byer og tettsteder.
  • Bruke 12 milliarder til sykkel og gange langs riks- og fylkesveier, og 12 milliarder mer til målrettede trafikksikkerhetstiltak.
  • Redusere den generelle fartsgrensa i tettbygde strøk fra 50 til 40 km/t, til 30 km/t i byområder, og til 20 km/t rundt skoler og barnehager.
  • Lage en nasjonal plan for trygge skoleveier, og innføre flere bilfrie hjertesoner rundt skoler og barnehager over hele landet.
  • Endre regelverket for bruk av fotobokser slik at det kan brukes i gater med mindre enn 50 km/t og ved lyskryss, spesielt rundt skoler.

Nettavisen spurte Vedum om hvordan partilederdebatten påvirker et mulig samarbeid med SV, som han ikke vil i regjering med:

- Jeg tror ikke debatten har påvirket det i det hele tiden. Jeg har hele tiden sagt hva jeg mener er best, at Ap og Sp danner regjering.

Nettavisen spurte Lysbakken om det samme:

- Vi får se, svarte han lurt, i videoklippet her:

Frp-spark til Vedum: - Stått i bresjen for dette

Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen reagerer på Vedum, som han omtaler som en «opportunist»:

- Det er jo Oslo Senterparti som har stått i bresjen med MDG om å fjerne dieselbiler i Oslo. De har programfestet å fjerne dieselvarebiler, samt at Oslo skal være verdens første by som kun har salg av nullutslippsbiler, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

- Oslo Sp var i 2015-19 ute med program som sa de skulle ha nullutslippssoner i hele bysentrum, og i fjor støttet de byrådet i å teste ut slike soner, fortsetter han.