RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vegdirektoratet legger plagiat-sak død

Sist oppdatert:
Trass i påstander om plagiat, forfølger ikke Statens vegvesen Vegdirektoratet plagiat-påstandene overfor Dinamo. - Hvis det danner seg et mønster, vil vi legge merke til det, sier informasjonsavdelingen hos vegmyndighetene.

Sommerens bilbeltekampanje fra Statens vegvesen har blitt lagt merke til i flere leire. Ikke bare på grunn av sitt emosjonelle uttrykk og spill på familieverdier, men også fordi Dinamo har brukt nøyaktig samme virkemiddel som ble benyttet av det belgiske instituttet for trafikksikkerhet i en kampanje tre år tilbake.

Dagens Næringsliv skrev mot slutten av juli om den norske kopien og at en av Vegdirektoratets egne ansatte oppdaget likheten da han var på ferie i utlandet. Den norske kampanjen fikk en annonsepris av Aftenposten i mai, og informasjonsrådgiver Bjarte Skaugset i Vegdirektoratet mener den har vært svært godt gjennomført.

Da Dagens Næringsliv snakket med direktoratet mot slutten av juli, skal avslag i prisen ha vært et tema. Det var Dinamo som presenterte ideen for vegetaten og informasjonsfolkene i vegvesenet synes det burde være mulig å få rabatt når ideen viste seg å ikke være så original som de hadde trodd.

Ifølge Skaugset er det kravet nå lagt dødt. Kampanjen var i utgangspunktet lavt priset, muligens fordi Dinamo hadde lyst til å selge seg inn hos Vegdirektoratet som ikke har noen fast reklamebyråforbindelse.

- Saken hadde vært en annen hvis vi hadde hatt et snev av bevis. Dinamo sier at de ikke visste, og vi tror dem. Vi kan egentlig ikke kreve noe som helst, hvis vi ikke kan bevise at de visste om dette på forhånd, sier Skaugset.

Dinamo-sjef Jan Økern uttalte dette til Dagens Næringsliv da han ble konfrontert med plagiat-beskyldningene:

- Det er uheldig, men at folk tenker likt kan vi aldri gardere oss mot. Folk trigges av de samme tingene og gjør de samme assiasjonene hele tiden. Dinamo plagierer aldri noe. Det er det dummeste et reklamebyrå kan gjøre, sa Økern til DN.

Skaugset forteller at Vegdirektoratet uansett vil nullstille neste gang de skal velge reklame- og kommunikasjonsbyrå.

- Dinamo får sjansen på lik linje med andre ved neste korsvei, sier informasjonsrådgiveren som også er klar over påstanden om plagiering fra Statens vegvesen region Øst. Pluss rettssaken mellom Nordea-Gjensidige Nor der Dinamo også ble beskyldt for plagiat på vegne av kunden Gjensidige Nor.

Ifjor høst kjørte det belgiske instituttet en kampanje for å få folk til å spenne på seg bilbeltet. Like etter fikk norske bilister i Hedmark også se klikk-virkemidlet i en lokal bilbeltekampanje.

- Hvis dette blir et mønster hos Dinamo eller hos andre byråer, vil vi legge merke til det. Vi oppfordrer i utgangspunktet alle til å komme med gode ideer. De bør helst være originale, men det er ikke uvanlig å bruke ideer fra utlandet, blant annet når det gjelder trafikksikkerhet. Vi har brukt stoff fra utlandet før, men da ringer vi og spør om tillatelse før. Som oftest går det helt bra, sier Skaugset til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere